onsdag 9 mars 2016

Uppfyller vi 8 § i bibliotekslagen?

Under det gånga året kom många funderingar kring vårt uppdrag och frånvaron av litteraturen som jag jobba med.

För att vara konkret. Jag tror att det finns stor utvecklingspotential i serier, fantasy, scifi både då det gäller utbud och arrangemang men också då det gäller skapande och kommunikationskanaler. Regionalt kan det hända lite mer saker men man vill ändå förhålla sig till serier som konst snarare än som litteratur. Om vi börjar med att titta på 8§

8 § Folkbiblioteken ska ägna särskild uppmärksamhet åt barn och ungdomar för att främja deras språkutveckling och stimulera till läsning, bland annat genom att erbjuda litteratur utifrån deras behov och förutsättningar.

När biblioteken inte är med på att själva förutsättningarna för skapandet har ändrats som t.ex. med kickstarter (inlägg om detta i morgon) samt ungdomskultur som ligger litteraturen nära till hands försummas så är det något som saknas. Lokalt så tror jag att vi behöver:

Nummer ett: Information. Informera bibliotekarier om ungdomsintresset.
Nummer två: Lyfta den här litteraturen och den här delen av ungdomskulturen.

Med projektet ger jag en möjlighet för biblioteken att lyfta in den här delen av ungdomskulturen och göra den relevant.

Branchssammankomsten för bibliotekarier som jag har jobbat fram i samband med Norsken är en viktig del i dessa två punkter. Jag upplever att det finns ganska många intresserade bibliotekarier men det saknas både stöd från chefer och självförtroende för att aktivt börja jobba med kultur som av tradition inte ses som tillräckligt fin. Sammankomsten på Nordsken är ett sätt att sticka ut hakan, ta debatt och samtidigt informera de som inte har kännedom om den här kulturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar