söndag 13 mars 2016

Lite boktips om spel

(lite på begäran)

De flesta frågor som jag får gäller just tv-spel och bibliotek och med risk för att upprepa mig: Jag är inte en ivrig förespråkare för spel på biblioteken trots att jag själv spelar. Snarare kan jag tycka att man låter praoeleven lite väl ofta får skriva lite speltips på webben och att man saknar insikt i spelkulturen trots att spel finns på biblioteket.

Det är som att man börjat i fel ända?

Nu är jag väl inte en motståndare för spel på biblioteket heller men jag tar mitt uppdrag väldigt allvarligt, Vi på biblioteket har ansvar  att driva ett systematiskt kvalitetsarbete och stärka litteraturens ställning och när spel är så pass populärt så tänker jag mig att vi borde köpa in mer spellitteratur på biblioteket. Börja i rätt ända så att säga.

Nu är det ju inte så att biblioteken inte alls köper in spellitteratur. Större bibliotek brukar köpa in det som är svenskt som tex "Generation 64 : Commodore 64 gjorde mig till den jag är
av Jimmy Wilhelmsson" vilket såklart är bra. Vill man få lite mer tips på svenska böcker kan man kolla in

http://www.syntaxerror.nu/abandon/

Vill man få lite inspiration kring engelsk spellitteratur kan man kolla in:

http://www.bitmapbooks.co.uk/collections/all

Många böcker har börjat på "nätet" (läs gärna tidigare inlägg om kickstarter) och många av författarna är kända i spelsammanhang som tillexempel Stuart Ashen som skrivit boken "Terrible Old Games You've Probably Never Heard of"

https://www.youtube.com/watch?v=5zUkK14bHDk&list=PLuXVJtG6oNtHjE7LIqGH5nDJZnT3YP8_u&ab_channel=ashens




Boktips: 

Generation 64 : Commodore 64 gjorde mig till den jag är
av Jimmy Wilhelmsson

8 bitar på 80-talet : Nintendos marsch in i de svenska hemmen
av Martin Lindell

Drömspel  av  Thord Daniel Hedengren

NES-XX-SCN-1 – Den oomkullrunkeliga handboken för den nordiska NES-samlaren 
samt

NES-HW-SCN – Den oomkullrunkeliga handboken om NES-tillbehör i Norden 

båda skrivna av Thomas Sunhede

Console Wars: Sega, Nintendo, and the Battle That Defined a Generation
av Blake J. Harris

Terrible Old Games You've Probably Never Heard of
av Stuart Ashen

Sega Mega Drive/Genesis: Collected Works 
Keith Stuart

Stora spelboken - Robot-  (barn) Bok av robot (speltidningen) redaktionen

8 Bitar - Level-redaktionen
 

Jag köpte själv in denna bok som blev otippat populär:


En av anledningarna att den blivit så reserverad och åkt runt i Umeåregionen är förstås att jag skrivit om den på mina bibliotek.
Man kanske måste sätta böckerna i ett kulturellt sammanhang för att inte bara de redan intresserade ska hitta dem. Vill man så kan man faktiskt (fast jag misstänker att jag är den enda som gör det) ha  "högläsning" ur spelböcker !!! ( här från ett spelarrangemang i Hällnäs)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar