fredag 18 mars 2016

Branschsammankomst för bibliotekarier

Jag tycker verkligen att det är viktigt att biblioteken funderar kring läsandet på ungdomars egna behov och förutsättningar. jag brukar tjata lite om

8 § Folkbiblioteken ska ägna särskild uppmärksamhet åt barn
och ungdomar för att främja deras språkutveckling och
stimulera till läsning, bland annat genom att erbjuda
litteratur utifrån deras behov och förutsättningar

Och jag tror, men det är kanske inte alla som håller med, att vi på biblioteken inte alltid är i synk med barn och ungdomskulturen. Vill man veta mer om serier, spel osv och hur det hör ihop i bibliotekssammanhang så har jag och Andreas Eriksson jobbat fram en branchsammankomst för bibliotekarier på Nordsken som är en serie och spelmässa i Skellefteå.

Jag vet att det är några bibliotekarier som följer bloggen men jag hoppas också att det kommer några som vill kliva ur sin bekvämlighetszon.

Jag publicerar inbjudan på bloggen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar