Vår mediavardag förändras men konsumtionen och skapandet gör
det inte. Kanske ökar den tillochmed? Jag har själv varit delaktig i någon
sorts digital revolution där tanken var att man både skulle konsumera, skapa
och dela med sig på ett bättre, ja jag skriver bättre sätt. I mitt tidigare
inlägg om kickstarter så tog jag upp boken a long way to a small
angry planet som ett positivt exempel.
Min tanke är att biblioteken måste vara mer medvetna och
möta barnen i deras egna mediavärld. Om man tar den enskilda boken som ett
exempel så har den drag av ”fan fiction”, den är något för den spelande
generationen men det är också en bok som till viss del tar upp hbqt frågor och
som vi som jobbar med litteraturen också kan jobba med. Möjligheterna är
oändliga och vi befinner oss mitt i en kulturrevolution MEN:
Samtidigt finns där faror. Den nya mediavardagen kräver en
större mediakunnighet. Informationen som skulle bli fri blev också otyglad.
Precis som en enskild bok kan bli ett symboliskt exempel finns hundratals
exempel på motsatsen. Robotskrivna böcker, information i sociala medier som
sprids utan källkritikens filter. Barn och ungdomar behöver digital kompetens
och vägledning. Inte bara för att bli duktiga medborgare utan för att klara
vardagen och skolan. Den digitala klyftan kommer att vidgas när de få som står
utanför eller inte hänger med i den digitala kompetens utvecklingen som sker.
När biblioteken möter barnen i deras egna mediavärld skapas också möjligheten att skapa digital kompetens och mediakunnighet. Biblioteket och digital vägledning är synonymer.
När biblioteken möter barnen i deras egna mediavärld skapas också möjligheten att skapa digital kompetens och mediakunnighet. Biblioteket och digital vägledning är synonymer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar