torsdag 17 mars 2016

Mediavardag i förändring och bibliotekens roll i den


Vår mediavardag förändras men konsumtionen och skapandet gör det inte. Kanske ökar den tillochmed? Jag har själv varit delaktig i någon sorts digital revolution där tanken var att man både skulle konsumera, skapa och dela med sig på ett bättre, ja jag skriver bättre sätt. I mitt tidigare inlägg om kickstarter så tog jag upp boken a long way to a small angry planet som ett positivt exempel.


Min tanke är att biblioteken måste vara mer medvetna och möta barnen i deras egna mediavärld. Om man tar den enskilda boken som ett exempel så har den drag av ”fan fiction”, den är något för den spelande generationen men det är också en bok som till viss del tar upp hbqt frågor och som vi som jobbar med litteraturen också kan jobba med. Möjligheterna är oändliga och vi befinner oss mitt i en kulturrevolution MEN:

Samtidigt finns där faror. Den nya mediavardagen kräver en större mediakunnighet. Informationen som skulle bli fri blev också otyglad. Precis som en enskild bok kan bli ett symboliskt exempel finns hundratals exempel på motsatsen. Robotskrivna böcker, information i sociala medier som sprids utan källkritikens filter. Barn och ungdomar behöver digital kompetens och vägledning. Inte bara för att bli duktiga medborgare utan för att klara vardagen och skolan. Den digitala klyftan kommer att vidgas när de få som står utanför eller inte hänger med i den digitala kompetens utvecklingen som sker.

När biblioteken möter barnen i deras egna mediavärld skapas också möjligheten att skapa digital kompetens och mediakunnighet. Biblioteket och digital vägledning är synonymer.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar