tisdag 15 mars 2016

Läsefrämjande fusk



"Jag vill öva på svenskan med dina serier"

Ja, det är nästan så att det hugger till lite i hjärtat då man får den frågan. På biblioteket så har vi köpt in de svenska serieböckerna med Superman, Fantastic Four osv.. med det är allt för få. Det kommer fler svenska serier men många av dem är "inbundna serieklassiker" och ofta lite äldre serier (ja, jag vet att bilden nedan motsäger texten lite). Jag får helt enkelt fuska lite och fylla på med lite "gratis lära läsa tidningar" Detta var först och främst tänkt till nyanlända men givetvis är det fler som vill lära sig läsa (helt plötsligt) 


Mitt jobb är banne mig inte svårt. På fem minuter har några överentusiastiska blivande nördar rensat ut stålmannen och läderlappen så nu är det bara att ljuda sig igenom kryptons förintelse.



Jag gör ett litet skämtsamt inlägg men samtidigt kan jag tycka att det är lite tråkigt att man upplever att det finns ett sådant intresse och en sådan glädje hos barn och ungdomar som vuxna kulturspridare inte riktigt tar tillvara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar