fredag 18 september 2015

Tidningsmöte


När detta inlägg publiceras så sitter jag, självinbjuden men förhoppningsvis inte till mina kollegors fasa, i tidningsmöte. Detta inlägg kommer givetvis att ges som länk i samband med mötet där man vänligt nog gett mig lite utrymme för att kort lyfta frågan om serier på biblioteken.

Förutom att göra mig tillgänglig för diskussionen om serier så vill jag uppmärksamma det starka engagemanget i Skellefteå där Albumen Dylan Dog ges ut (senast uppmärksammad i bibliotekssammanhang när vi fick albumet Mater Morbi som kulturstödd bok)
I senaste numret av fantomen skriver dessutom Andreas Eriksson (före detta Norsjöbo, nu boende i Skellefteå) en tjej från Burträsk har ett återkommande inslag och Henrik Jonsson ,en svensk tecknare som nu håller på att skapa sig en internationell karriär tecknar sin egen serie "The Norseman" (om en svensk superhjälte). Alldeles nyligen har han också för första gången tecknat ett äventyr med Fantomen, vilket har gett stor uppmärksamhet i media. Att tidningen fantomen verkar ta en både svensk och lokal vändning är något vi biblioteken tillsammans borde uppmärksamma.

Nu kommer det snart att ges ut en serietidning vid namn SERIEMIX, en serietidning som ger utrymme för olika serieskapare av främst berättande serier. Tanken är att redan tecknade serier ska få en publiceringsplats, eller att serieskapare som tecknar serier som inte passar de kommersiella produkternas profil ska kunna ha ett mål för sitt skapande.

Jag tycker att det är väldigt intressant ur ett bibliotekperspektiv, allt arbete bakom kulisserna är ideellt, och medverkande serieskapare får inget arvode MEN kan söka IR-ersättning från BUS eftersom Seriemix uppfyller kraven för en sådan publikation (har ISBN-nummer).

Enligt planerna ska första numret ges ut i april 2016 och jag hoppas att vi på biblioteken ska kunna vara med på den här kulturella förnyelsen.

När det gäller serier så finns det mycket att diskutera, inte bara inköp men även hur man kan uppmärksamma sådana tillställningar som Nordsken och ”free comic day” och jag ställer gärna upp som bollplank och idéspruta kring detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar