Grunden
till mitt läspedagogiska mål med den här bokcirkeln är att få
igång det litterära samtalet med eleverna samt få dem att fundera
kring innehållet i boken. Jag har därför valt boken ”Trollkarlen
från övärlden” av Ursula Le Guin både på bokens egna
premisser, de samtal som kan väckas kring vissa teman, men även då
likheterna med Harry Potter ger oss möjlighet att diskutera den ur
ett populärkulturellt perspektiv.
Bakgrunden
till att jag gärna vill arbeta mer aktivt med bokcirklar är att
eleverna till största delen möter text i form av
undervisningsmaterial i skolan. Man har nu dock satt fokus på
gemensam läsning och tanken är att skapa en gemensam läsupplevelse.
Syftet från lärarnas sida är att skapa lästräning medan
bibliotekarien är mer fokuserad på läslust. Det ena utesluter
förstås inte det andra.
En
viktig aspekt av bokcirklar är just att det förväntas att man ska
läsa på fritiden, en läxa helt enkelt. När vi har presenterat
bokcirklar på biblioteket så har vi fått väldigt bra respons fast
från medelålders damer och inte från ungdomar. Kan det vara så
att begreppet är synonymt med just läxa?
Många
barn ser läsning som en prestation, men bokcirkeln ska väcka
funderingar. Påminna om att det finns många sätt att sätta en
text i perspektiv och tolka den.
Boken
är vald i samråd med en av de mest aktiva bokcirkel utövarna jag
känner, Umeås förening för Science fiction, kulturutövare som
verkligen gillar bokcirklar och som på egen hand skapat det
litterära samtalet som jag vill föra över på eleverna.
Det
finns några grundregler som jag tycker att man borde förhålla sig
till.
Som bibliotekarie måste man diskutera hur bedömningen går till. Kan man som
bibliotekarie gå in för att få igång det litterära samtalet så
tjänar alla på det. Att det ska vara roligt och lustfyllt och att
man ska våga diskutera kan, men behöver inte, stå i kontrast med
betygsättning.
Den sista meningen måste ges en
ytterligare förklaring. Vi har enormt många elever som är
intresserade av manga och följaktligen är studio studio Ghibli
(den välkända japanska animations och filmstudion) välkänd bland
ungdomarna. Många känner till anime filmen Gedo senki som är
en filmatisering av boken. Det finns alltså en animerad film som
mangafantasterna kommer att relatera till och förhoppningsvis kan
bokcirkeln leda till funderingar kring hur olika medier kan ge oss
olika typer av estetiska och känslomässiga
upplevelser.
Harry Potter är fortfarande väldigt
populärt och en av de vanligaste frågorna jag fått på biblioteket
är om det finns böcker som liknar ”Harry Potter” så en
naturlig ingångsport finns redan där, det finns kopplingar till
både Star Wars (med den taoistiska synen på magi) och skrevs till
viss del som en antites till Narnia och det är kring det temat som
jag hoppas så fröet till ett djupare intresse för litteratur.
En centralt tema i böckerna är att
man måste acceptera tanken på sin egen död för att kunna leva ett
fullständigt liv. Den har, trots magin, lite av ett antireligiöst
ställningstagande och även om man inte går på djupet med detta
tema för ungdomarna så hoppas jag att man i alla fall introducerar
dem till ett verk som har något att säga, kanske också sätta det
i kontrast med hur det gestaltas på film och i andra medier?
Litteraturen och boksamtalet ger, om
jag får lov att uttrycka mig lite högtidligt, mer djupgående
möjligheter till tankeutbyten och intellektuell begrundan och det
gäller både stora och små.
En klassisk bok som trots att den är
en av genrens tidiga verk tänjer genrens gränser är ett bra grund
för att starta ett litterärt samtal som kan följas upp med
författare som Margaret Atwood eller varför inte några av
Ursula Le Guins mer kontroversiella verk?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar