måndag 14 september 2015

Lite konkret biblioteksarbete.


På biblioteket jobbar vi just nu mycket med inköp och att faktiskt få igång en riktigt bra seriehylla, (vars serier trevligt nog konstant är utlånade så den gapar tom). Vi har många intressanta sammarbeten med skolan som är ett direkt resultat av projektet och jag tänkte kort presentera några av dessa på bloggen.

Jag kommer att, väldigt kortfattat, beskriva två sammarbeten med skolan som jag vävt in i den ordinarie verksamheten samt tankar kring en bokcirkel. På tisdag ska jag i bloggen skriva lite om Mrs Marvel som jag tar upp i sammarbete med bibliotek och rasism. På onsdag ska jag kort beskriva hur jag tänker kring den Nordiska Biblioteksveckan och hur den litteratur som jag jobbar med skulle kunna vara relevant och en fördel att arbeta med.  På Torsdag kommer jag kortfattat att beskriva en liten bokcirkel som jag kommer att ha med eleverna med boken ”trollkarlen från övärlden”. På fredag ska jag prata om serier på en tidningsträff och kommer att lägga ut en text i samband med detta.

Det som kommer att beskrivas är till stor del vanlig biblioteksverksamhet men som jag tror får en liten extra skjuts på grund av lite special expertis kring ungdomslitteraturen. Nästa vecka hoppas jag kunna skriva om ett lite större projekt som är ett resultat av det fina samarbetet som uppstått med skolan och biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar