Skolans värld skiljer sig på många sätt från Bibliotekets. Vi har helt enkelt väldigt olika uppdrag. Därför är det desto roligare då beröringspunkter kan hittas bortom de uppenbara boklånen. På vår skola har vi svensklärare ett litet extra fokus på det muntliga och skriftliga berättandet det här läsåret. Det vi vill utveckla är elevernas förmågan att kommunicera allt från vardagliga händelser till rena äventyr på ett nyanserat och intresseväckande sätt. Kommunen satsar i år även på läslyftet, med början i de lägre årskurserna.
Från bibliotekshåll pågår projektet ”det magiska ordet”, med ambitionen att lyfta fram litteratur som kanske inte alltid anses som ”rätt”, sett ur ett rent skolperspektiv, men som kan intressera och inkludera ovana läsare i ordens förtrollande värld och därigenom bjuda in till givande och utvecklande litteratursamtal. Ett berömvärt initiativ enligt min mening.
Genom att låta dessa olika satsningar mötas, bilda en gemensam yta att samverka utifrån, hoppas vi på att nå väldigt fina synergieffekter för alla parter. Man kan, med användande av datatermer, se det som en uppgradering av samarbetet bibliotek - skola till version 2.0.
Som lärare känns det verkligen bra att det här samarbetet lyfts till en ny nivå. Förutom litteraturtips och inspirerande boksamtal, har i alla fall jag funnit en givande samtalspartner i ungdomsbibliotekarien, även då det gäller planering av nya arbetsområden och lektioner. Det är märkligt vad mycket goda tankar och idéer som kan födas genom möten människor och professioner emellan.
Här kommer ett exempel på ovanstående. För ett par veckor sedan fick jag en ”lös” undervisningsidé som jag och Tommy spånade kring. En stund senare hade vi stommen till följande upplägg:
Det scenario vi skissat upp går i stort ut på att eleverna tillsammans skall skriva en enkel ”hindersaga”, fast i formen av en äventyrsberättelse som skall utgöra grunden för ett tänkt datorspel.
In mot ett framtida och ödelagt Vindeln Kommer en ensam flicka vandrande med ett hemligt uppdrag. Hon skall försöka finna och erövra de magiska orden som finns på pränt i gamla tidens fysiska böcker. Vad som orsakat ödeläggelsen är osagt. Hur framtiden ter sig lika så. Det hon vet är att någonstans under jorden, i de katakombliknande gångarna, finns dessa biblioteksböcker bevarade i ett säkert valv. I det valvet finns med andra ord all den kunskap som behövs för en framtida överlevnad.
Utifrån den ramen är tanken att eleverna bygger vidare på berättelsen och huvudpersonen kommer antagligen stöta på stora svårigheter och svåra umbäranden innan hon äntligen får tag på den eftertraktade skatten. Det här känns som ett väldigt spännande upplägg och vi ser verkligen fram
mot att se hur fortsättningen växer fram.
För oss inblandade svensklärare känns det som vi i detta projekt täcker in väldigt mycket av läroplanens intentioner både då det gäller syftet med ämnet, dess centrala innehåll och de olika förmågor vi är satta att utveckla hos eleverna. Att vi låter arbetsområdet ta avstamp i elevernas värld av dataspel, serier och dystopier och dessutom är förlagt det till en känd miljö känns även det helt rätt. Jag återkommer med ytterligare inlägg då projektet tagit lite fart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar