tisdag 8 september 2015

en förfrågan om tv-spel sammanfattade hela projeketet

Jag fick en förfrågan om hur jag tänker kring tv-spel på biblioteket av ett annat bibliotek och skrev snabbt ihop ett svar och funderade inte så mycket mer på det. När jag väl gjort det så kom jag dock att tänka på att det blev en, kanske något förenklad, men rätt tydlig bild av vad jag egentligen gör på biblioteket så jag lägger helt sonika upp den på bloggen.

Jag heter Tommy Bildström och jobbar för närvarande med det kulturstödda projektet det magiska ordet.

Det magiska ordet är ett projekt som jobbar med intermedialt berättande, vad det i praktiken betyder är att jag jobbat mycket med litteratur som ligger i nära anknytning till tv-spel, serier och science fiction/fantasy. Bland annat har vi haft tv-spel på biblioteket och knutit detta till robotlitteratur och science fiction. Den absolut största behållningen av mitt projekt är den attitydförändring som skett på biblioteket. Projektets grundtanke var att människor med starkt kulturintresse sällan håller sig till ett särskilt media, samt att de vars intresse brinner som starkast uppmuntrar andra till läsning.
 
Detta tycker jag har fungerat över förväntan.


Vi har ett stort antal ungdomar som hittat till biblioteket via sitt intresse för tv-spel och intresset har smittat av sig på både biblioteket och läsningen. Den positiva attityden till läsning har inte minst smittat av sig på de nyanlända eleverna och när dom nya sexorna kommer till biblioteket,
 
Lärarna har uppmärksammat den positiva förändringen på biblioteket och det är flera samarbeten tillsammans med lärarna kring berättande och skrivövningar. För att kort nämna några projekt så är det en klasstidning, en berättardag med föreläsare och skrivövningar samt det som jag kanske är mest stolt över, en motivationsgrupp med några elever som har extra svårt med motivationen i skolan.

När man som bibliotekarie blir tillfrågad att delta i en sådan grupp, vars syfte är att motivera och stödja elever vars största problem egentligen är att man tycker att skolan är så väldigt tråkig, så känns det som man rört sig långt ifrån den bilden av vad både ett bibliotek är och vad en bibliotekarie gör. Värt att nämna är att vi för den sakens skull aldrig egentligen kompromissat på litteraturen. För "motivationsgruppen" har jag haft en bokcirkel med "the walking dead", författarpresentation med böcker (lovecraft) samt bokprat med skräck och dystopier. Gruppen har läst gått från att prata om the walking dead till att engagerat diskuterat skräcknoveller.  

Det är många bibliotek som hört av sig till mig och ställt frågor kring detta. Tv-spel i synnerhet. Det finns en viss skepticism som är berättigat. Det handlar dock inte alls om lägga sig platt för tidens trender och kompromisslöst anpassa sig till populism. Det krävs ett visst intresse och bibliotekarier med specialkompetens om just den här kulturen för att man ska kunna arbeta med den i skolan men har ert bibliotek detta så är det bara att gratulera för det är i mitt tycke guld värt och ett måste för biblioteken.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Mvh Tommy Bildström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar