fredag 11 september 2015

Ett enkelt inköp

Då bloggen blivit lite eftersatt tänkte jag göra en kort beskrivning av ett enkelt inköp, bakgrunden till detta och problemet för biblioteket.

I och med att seriehyllan kommit på plats och intresset ökat så kommer det både funderingar och inköpsförslag. Det är såklart ett ökat intresse och det är även flera ungdomar som handlar på serietidningsbutiken i Umeå.

Både Marvel och Dc har något som kallas ”event” dvs händelser i det fiktiva universumet som påverkar alla olika figurer i de olika tidningarna. Just nu så är det stort intresse för civil war som kommer att bli aktuellt som film men även ett ”event” som DC har och som heter ”Blackest Night”
Serierna är relativt dyra, särskilt för ungdomar och eftersom jag är igång med seriehyllan så blev jag tillfrågad om jag kunde köpa in ”Blackest Night”. Jag är fullständigt införstådd med vad det är för typ av serie men när jag ska köpa in den så uppstår vissa problem:

Det är en händelse som löper genom flera serier, vilken ska man köpa?

Informationen på adlibris lämnar minst sagt mycket att önska:


Uppenbart är det något som är saxat från en annan utgivare tillexempel Amazon? Att det är rea (under juli) och att rean står uttryckt i dollar gör inte intrycket särskilt förtroendeingivande. Själv borde jag som självutnämnd ”expert” snabbt kunna reda upp begreppen men kände mig ändå lite osäker då det finns flera utgivningar.
Jag föreställer mig att några läsare skakar på huvudet och tycker att jag gör en höna av en fjäder men faktum är: Serier är populärare nu än någonsin och biblioteket bör i alla fall diskutera detta. Ta hand om kompetensen som finns lite utspridd här och var samt göra påtryckningar på de leverantörer som vi använder oss av.
Här i Umeå finns en butik som blomstrar och som jag misstänker inte kunnat existera för fem år sedan. Serierna får enorm draghjälp av filmer och tv-serier och det är en del av ungdomskulturen och det är något biblioteken måste ta vara på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar