söndag 6 september 2015

Serier för seniorer?

Nu har det hänt mycket med projektet. Både stora och små saker är inplanerade och bloggen kommer under de kommande dagarna att uppdateras lite bättre.
Jag kommer att skriva lite om den attitydförändring som skett på biblioteket och innan de texterna rullar ut så ville jag dela med mig av en av de små sakerna, kanske på sitt eget lilla vis en av de mest positiva upplevelserna med projektet.

I och med skolstarten har det varit många visningar på biblioteket både folkhögskolan och Renforsens elever har fått botanisera bland serierna med lyckat resultat. Den mest positiva erfarenheten av visningar kom dock från ett 55-årjubileum med fd elever från Renforskolan, 1960 års examinander för att var exakt. Jag höll en kort presentation om projektet och väntade mig inte så stort intresse från just denna målgrupp, fjärran från mina tankar när jag ställer upp Frank Miller i seriehyllan, men tvärt om fick jag många intressanta frågor om ungdomars läsning, uppmuntran och roligast av all, fick ta del av deras upplevelse om hur man såg på serieläsning förr.

Det visade sig att vi var ganska överens.

Jag kommer att prata om just attitydförändringen som skett på biblioteket, hur detta kan komma att påverka bibliotekariens roll och samarbete med skolan men alla förändringar kommer med en viss oro att det ska ske på bekostnad av andra målgrupper. Har man funderingar på en liknande satsning på biblioteket så har säkert dessa tankar passerat, dock behöver det inte bli någon motsättning.

Jag tror att de värmande orden från de elever om förvisso tog examen 1960 kommer att betyda lite extra mycket nu då vi drar igång på allvar inför hösten, fast att vi serieälskare håller ihop visste jag förstås redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar