onsdag 7 september 2016

Populärkultur i medieplaneringen


Projektet har gett både tid och reflektion kring användandet av populärkultur på biblioteket och så här kan analysen se ut när vi ser över specifika hyllor. Här är det engelskahyllan för ungdom som ses över . Detta är egentligen inte från medieplanen utan från vårt medomfattande interna dokument (som medieplanen baseras på)

Biblioteket har ett stort urval av korta böcker för lästräning samt populära böcker ungdomsböcker som Harry Potter. Vi har tidigare försökt att röra oss ifrån en alltför kanoniserad litteratur som vi upplever inte problematiseras av skolan. Vårt urval tar hänsyn till det att den traditionella kulturarvsförmedlingens urval skett av en kulturelit, en homogen grupp från liknande kulturell bakgrund och böckerna som används på engelska lektionerna bör snarare reflektera ett modernt språkbruk. Eftersom skolan är den stora målgruppen så måste man även här utgå från läroplanen.  Där det står att eleven ska:

”reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.”

Vi bör alltså se över vårt bestånd så att berättelserna speglar detta bättre.

Vårt projekt det magiska ordet har undersökt urvalet från ett populärkulturellt perspektiv. Engelskan är det viktigaste kommunikationsspråket inom populärkulturen, och populärkulturen ger en unik möjlighet att sätta sig själv i relation med världen, så har en del av urvalet utnyttjat populärkulturella fenomen där man har tagit avstamp i unga människors mediavanor.

Ett noggrant urval där man delvis använt sig av goodreads och reddit har resulterat i punktinköp baserat på populärkulturella företeelser, detta ska byggas ut med hjälp av prisbelönta och ibland kontroversiella ungdomsböcker som tar upp ungdomsfrågor och utspelar sig på olika delar av världen.

Satsningen ska utvärderas i kommande medieplan.
Bild på inköp och funderingar kring dessa kommer senare i bloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar