tisdag 13 september 2016

Litteratur som främjar eget skapande



Som jag tidigare noterat så är fanfiction en outnyttjad resurs på biblioteket. Att uppmuntra människors skapande (jag skriver inte barn och unga) handlar om att flytta gränser, åsidosätta jantelagen och att ge tillträde till den skapande kraft som jag tror att alla bär inom sig. Kodat i vårt DNA.

Ovanstående mening ska inte läsas metaforiskt, jag tror verkligen att vår biologiska drift att skapa, att sprida information via vårt DNA på något sätt omvandlats till ett grundläggande behov att efterlämna en del av sig själv. Min berättarröst, den du får i huvudet när du läser detta , är en kvarleva av mig som satt i print skulle överleva min biologiska kropp med flera hundra år.

Att skapa och skriva är en del av vad som gör oss mänskligt och den nya tekniken har möjlighet att låta fler få utlopp för detta. Har vi detta i åtanke när vi jobbar med ungdomar?

Fantasi och fantasy är naturliga samarbetspartners. Sagor har antagligen berättats sedan mänsklighetens gryning och kommer att leva i flera hundra år till.

Vad biblioteket bör ta tillvara på är de moderna sagorna.

För att ge ett exempel på en fantasirik värld som jag tror exemplifierar ovanstående är serien Hinterkind av Ian Edgington och Francesco Trifogli.

I Hinerkind får man följa två ungdomars vandring i en postapokalyptisk värld. Människan är nästan utrotad av någon sorts pest eller sjukdom och naturen tar tillbaka jorden. Det är en berättelse om förändring och konstruerad tillvaro där man vänder på maktförhållandena.

Människorna jagas av sagofigurer, dessa har alltid funnits men har varit bortträngda av människor, nu tar de hämnd. Varulvar, troll och människor samlas i en mix som denna förkortade beskrivning inte riktigt gör rättvisa. Det är fantasy och fantasi uppskruvat till max och mästerligt berättat.


Många teman skulle man kunna jobba med pedagogiskt, om man nu måste rättfärdiga det utöver själva läsupplevelsen . Serien skulle såklart behövas lyftas fram i skyltning och på webben och då ämnet ligger i tiden så skulle det säkert locka en och annan besökare till biblioteket.


Men den riktiga vinsten är den explosion av kreativitet och det faktum att ingen kan läsa detta utan att på något sätt fångas med i fantasin och mytologin.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar