Planeringen för hösten är i full gång och även under
sommaren så har vi undersökt möjligheten att jobba pedagogiskt med sagor.
Populärkulturen som vi jobbar med har drag av myt och mytens berättartradition.
Med sagan kan man undersöka andra funktioner. De flesta kulturer gör ingen
större skillnad på saga och myt. Tyskan använder ordet ”sage” för saga, ”Märchen”
för folksaga. Både Engelskan och Franskan
använder mindre definierade termer som tex. engelskans ”Fairytale”.
Själv så tycker jag mig se en stor skillnad och en poäng i
att tydligare definiera saga och myt. Vill man dra paralleller med nya myter så
är t.ex. Batman (eller Beowulf om man vill ta en klassisk myt) både namngiven
och satt i en historisk eller fiktiv kontext. Rödluvan är snarare en symbolisk
beskrivning precis som Askungen. Sagan använder sig till större del av
symbolik. Sagan tvekar inte att ta upp
mänskliga universelle problem förpackade på ett väldigt enkelt sätt. Sagor är
till för barn, även om vuxna kan ta till sig dessa och själva kärnan i sagan är
att temat är förpackat i sagans form som alla kan förstå.
När vi pratat sagor för lite äldre barnen så vill lärarna
gärna att man sätter fokus på den lokala historien samt ger barnen (och ungdomarna)
en möjlighet att ta del av vår sagotradition. Förskolan skulle jag föreslå att
använda sagopedagogik när man arbetar tematiskt och det finns stora möjligheter
att jobba in läroplanens mål i detta.
I projektets regi vill jag försöka utveckla en annan
sagospecifik egenskap. Under en berättardag på hembygdsgården i vindeln så var
det en grupp som var särskilt intresserade av att själva vara delaktiga i
sagan. Ofta gör detta lärarna som följer med lite nervösa och man hyschar
eleverna en aning. Man utgår ifrån att jag vill berätta sagan ifrån dess
nedtecknade stagnerade form, men detta är egentligen ingen självklarhet. Sagan
i sin ursprungliga form är mer rörlig, nästan en upplevelsebaserad
uttrycksform. Vi har tidigare haft en
barnteater på biblioteket där man ritade en fyrkant och skapade en ”scen” som
fungerade som en magisk bubbla. Man försökte få barnen delaktiga i
föreställningen men problemet är att publiken sitter utanför bubblan. Där
teater har svårigheter och begränsningar kan sagan lyckas och det är nu ni får
en förklaring till rubriken.
Lajv är på många sätt sagans efterträdare när det gäller
gemensamt berättande och det vore intressant att tydligare korsbefrukta dem.
Alla deltagare är aktiva subjekt och man följer inget skrivet manus (som
teatern) men man kan hålla sig till förenklade tematiska berättelser. Rörligheten
i sagan kan användas pedagogiskt på flera sätt. Man kan arbeta med värdegrunder
och normer i en dialog med barn/ungdom och utgå från deras intresse och
perspektiv. Bara för att ta ett exempel
som kanske skulle passa äldre ungdomar så har ”nörd på pride” och Blackbox
Malmö gjort ett lajv om sex och kärlek:
http://spelkult.se/screwing-the-crew-ett-blackboxlajv-om-oppna-forhallande-svek-karlek-och-sex/
Blackbox en kombination av en traditionell pjäs som korsas
med den fria lajvformen. Är det något för biblioteken?
De traditionella rollspelen med tärning och papper hämtar
både inspiration från sagans värld och ibland ganska handfast från sagan:
Sagan är i sin natur interaktiv, med hjälp av rollspel och
lajv kan man förstärka den funktionen. Jag tror att detta skulle inspirera till
eget skapande och faktiskt öka intresset för både läsning och bildning beroende
på vilka teman man använder sig av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar