onsdag 1 mars 2017

Omvärldsbevakning med intermedial utgångspunkt.



Nu kommer texten som följer rubriken att ge den en pretentiös ton, men trots enkelheten så misstänker jag att fler skulle kunna ta del av det här arbetsättet. Många kanske gör det själva men i sådana fall så tror jag att det saknas spridning och delning.
I början av projektet så gjorde jag en liten undersökning hos 8:orna för att uppdatera våra klassuppsättningar. Initialt upplevde jag dem som ganska negativa till läsning (samt bibliotek). Att ha ett intermedialt tänk i ,vad som jag brukar kalla det litterära samtalet, gör att man kan utgå för deras eget intresse kring kultur. Film och spel är lättillgängliga och även om jag kanske utgick lite för mycket från intresset för x-men så valde jag klassuppsättning efter något som stod i samklang med 8:ornas eget kulturintresse och som tog draghjälp av film.


Jag köpte in ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn”som klssuppsättning. Det var under produktionstiden av filmen men det fanns en bra boktrailer:


X-men kopplingen är uppenbar om man läst boken, kort sagt så är det viktigt att bibliotekarien läser boken så att man kan delta i samtalet, se likheter med närliggande kultur och ge tips på vidare läsning.

Såhär två år senare så vet jag att dom gick vidare i läsningen. Att en bok är bra och intressant är en sak, men att ungdomarna blir förvånade över både val av litteratur och att ”läsa kan vara kul” är det bästa betyget man kan få.

En ,på den tiden mindre läsintresserad,  elev som nu gått ut kom förbi på biblioteket och lånade böcker av Anders Fager. Med hans egna ord, ”det finns lite wierd shit på biblioteket” och klart att det värmde.

Ett bra tips: Lägg ner lite tid på omvärldsbevakning och titta lite på vad som planeras i filmvärlden och på netflix. Ta hjälp av ungdomarna i din omvärldsbevakning. Viktigast av allt: Läs boken! Jobba med texten och kontexten. Jobba med bra litteratur, det är dina expertiskunskaper som bibliotekarie som ger mervärde till läsupplevelsen.

Detta för mig till böcker som jag planerar att jobba med i framtiden.

Drömgångare  av Samantha Shannon


Ready Player One  av Ernest Cline



Allt behöver inte vara storfilmer men man kan dra nytta av lite ” Wierd shit” i form av trailers på youtube ändå:

Häxa av Celia Reese

Skulle gärna skriva lite mer kring varje bok men tiden tryter. I morgon ska jag försöka lägga upp en lektionsunderlag för ett arbete kring teknik och framtid ... där skulle också Redy player one kunna passa in rätt bra.

Edit: Jag ser att jag glömde en bok som jag jobbat lite med:
http://www.imdb.com/title/tt3022458/?ref_=nm_flmg_act_1
Skämmerskans dotter. svensk trailer finns. Boken är skriven av Lene Kaaberböl som är en fantastiskt bra författare. Den här boken har varit väldigt populär:
https://www.minabibliotek.se/sv/review/eldprovet-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar