söndag 5 mars 2017

Spel och media och informationskunskap

Att jobba med Media och informationskunskap är en spännande ny aspekt av biblioteksarbetet. Även här finns möjligheter att stödja både barn och ungdomar samt medborgare i att bli mer mediekompetenta.
För ungdomarna är kopplingen mellan digitala spel och hur man för sig på nätet självskriven. Tidigt i projektet jobbade vi lite med spelarrangemang och internet hyfs med ”alla spelar”. Det är också en möjlighet att bjuda in till en normkritisk diskussion då mycket av de aktuella diskussionerna inom spelkulturen faktiskt förs via forum av ungdomarna kring mediet:



Och glöm inte paragraf 7
7 § Folkbiblioteken ska särskilt främja läsning och tillgång till litteratur.
Folkbiblioteken ska verka för att öka kunskapen om hur informationsteknik kan användas för kunskapsinhämtning, lärande och delaktighet i kulturlivet.
Bara denna formulering tycker jag uppmanar till ett ökat intresse från biblioteken.

Hur ska man ställa sig till barnen som inte kan vara delaktiga i ungdomarnas största kulturintresse just nu? Ska vi på biblioteken se till att alla barn får möjlighet att spela minecraft (en genuin fråga jag fick av en femteklassare som inte hade provat)

Ska vi lämna de barn som av olika skäl inte får någon mediavana vind för våg eller har vi som jobbar inom bibliotek en unik chans att möta upp just detta i vårt kulturuppdrag? Det tycker jag är frågor som är relevanta för biblioteken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar