onsdag 18 maj 2016

Bloggen har kommit i skymundan men nu kommer det att dyka upp lite inlägg. Den absolut största och gladaste nyheten är kanske att Nordsken blev en sådan succé. Inte bara branchdagen för bibliotekarierna, som var inbjudna bland annat för att få uppleva kulturintresset , utan på både ett personligt plan, arrangörsmässigt och som ett slag för kulturen. Nordsken hade ungefär 9000 besökare. Om vi pausar bara där. Skellefteå är inte så stort. Om jag tillåter mig att höfta lite så är det en stad med ca 30 000 invånare att jämföra med Umeås 100 000. Det är fantastiska siffror för arrangörerna. Men stopp nu ett tag. Jag själv brukar framhålla att biblioteken inte är så beroende av statistik. Vad säger egentligen ett litet utlån av sagan om ringen som kan förändra en ungdoms liv, läsintresse och kan man ställa det mot fjorton utlån av en deckare?
Även om besöksantalet är ett mått på intresset för kulturen så är det snarare min personliga upplevelse av nordsken som jag tar med mig på biblioteket.


Både stora och små hade genuint roligt. Serieintresset var verkligen stort både hos ungdomar och vuxna och oftast var det både föräldrar och barn som var intresserade tillsammans. Jag pratade kort med en ungdom som berättade för mig om sitt intresse och serien Uncanny Avengers som hen upptäckt via x-men filmerna. Det var som att möta en yngre version av mig själv. Med ett stort urval av tidningar till salu så gäller det att hålla hårt i veckopengen och gratisprincipen som jag tycker att vi alla på biblioteket bör värna om gjorde sig på något sätt påmind. När en trettonåring förklarar en serie så är det inte alltid lätt att hänga med. Jag kan inte göra anspråk på att kunna varje liten detalj men nu är boken inköpt. Det verkar vara ett förvånansvärt intressant tema för biblioteken då det är två grupper i konflikt som ska sammanstråla och komma överens.


Att få ta del av intresset och alla diskussioner kring serier och spel har varit en fantastisk upplevelse och om det någonsin fanns en tvekan om att intresset för den här kulturen var lågt så torde den vara som bortblåst nu.
I morgon på bloggen: Branschsammankomsten för bibliotekarier



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar