söndag 22 maj 2016

Helguppdatering: Jag och Ola skogäng



För några år sedan... ganska många år om jag ska vara ärlig så var jag med i någon form av seriestudiecirkel. Ingen officiell men vi var några stycken som , mestadels via nätet,  lade 1000 kr var på ”semesterläsning” och sedan så diskuterade vi serierna. Detta var långt innan jag blev bibliotekarie och en liten sökning på serieforumet visar att vin var inblandat så jag avstår från att länka något men så här följde diskussionen (som jag minns den):

Med en satt budget, mestadels var den satt av min sambo om man ska vara helt ärlig, så blev det oundvikligen diskussioner om vad man bör köpa. Jag hade kommit så långt i min personliga mognad att jag kunde erkänna för mig själv och andra att jag var väldigt less på svenska självbiografiska serier i gråskalor. Jag var lite besviken över hur superhjälte genren dragits mot mer realism. Jag såg mig själv sitta ute på stranden och återuppleva barndomens serieläsning. Högarna med Fantomen och Tintin i tältet utanför badstranden i Rentjärn, sittandes ute i naturen i Sandfors ,som för mig sedan dess blivit kopplad till någon urtida lovcraftiansk mix av solsken och skräck. Samtidigt var jag , trots att min sambo ibland pikade mig om motsatsen, en vuxen man med två barn och, om jag ska vara ärlig, lite väl kräsen och omständlig på vad jag lade min då ganska knappa fritid på.

En kompis tipsade mig om Ola skogängs nyutgivna bok ”mumiens blod”. Jag köpte den inte.

Efter att ha publicerat min lista så fick jag ett telefonsamtal. Först artigt men man kunde ana en viss irritation. Eftersom jag uttryckt mig lite som en gnällpotta så fick jag följande scenario beskrivet för mig. Om jag nu , med mitt intresse, kom över en stor mängd pengar (Jag utgår från att det var en fiktiv lottovinst då smårunda serieälskande män i vuxen ålder sällan förknippas med överflöd av rikedomar) och med dessa skulle köpa sig en serieförfattare och tecknare hur skulle den serien se ut? Om dessa skapande människor skulle få uppgiften att skapa ett verk speciellt för dig, bara för ditt eget nöjes skull vad skulle bli resultatet? Min vän argumenterade att min önskan av en korsning mellan Tintin/Hellboy/Lovcraft/ intellektuell/lekfull opretentiös men gärna med en släng av referenser till historia redan fanns. Egentligen var det ekonomisk galenskap att inte köpa Ola Skogängs bok om Theo istället för att lägga ner flera hundra tusen för att hyra in någon att skapa det från grunden?
Mitt ekonomiska sinne fick aldrig chansen att utveckla sig i samma takt som mitt litterära. Det är svårt att pricka hål på den logiken så jag köpte boken.  

Jag minns sommaren jag läste Ola Skogäng och såhär i efterhand så tänker jag att det kan ha påverkat mitt yrkesval. Såhär i efterhand kan jag se vissa funderingar som senare kom att impliceras i bibliotekstänket. Jag tyckte inte att man uppmärksammade kvalitetsäventyrsserier och att mycket som kom i den genren var … skit helt enkelt och här kom motsatsen i perfektion. Med tentakler till och med.  Jag minns att jag tänkte att det här borde alla veta om att det finns. I mina tankar var det givetvis jag som upptäckt denna fantastiska författare och nog är det nästan min plikt att uppmärksamma detta fantastiska fynd?

När jag många år senare kontaktade Ola skogäng så hade jag nyss börjat som bibliotekarie. Jag vet inte om all detta engagemang kommer fram i texter av det här slaget direkt:


Jag var både lite blyg, vilket jag försäkrar inte är ett karaktärsdag, och ville inte framstå som någon som skulle kunna få ett specialavsnitt tillängad åt sig i ”Stalker”. Vi hade problem med att hitta tid och budget för författarbesök och min plan att lura ut Ola i ett hemsökt sanatorium stoppades av vaktmästaren. Lyckligtvis för mig är Ola den i särklass trevligaste skapande person jag någonsin haft att göra med. Mitt projekt som rör sig kring serier och läsande går faktiskt rätt bra. Sakta men säkert börjar jag få lite vind i seglet, större intresse från biblioteken och andra kulturintresserade så planerna finns fortfarande. Ni bibliotikarier som läser detta kan se det som ett tips på både en fantastisk serieskapare och ett bra tips om man vill ha ett författarbesök. Ni som är serieintresserade och inte hittat Ola ännu: Låna mumiens blod på biblioteket. Och Ola själv (jag skickar en länk till denna text): Kanske är det mitt oförstånd men jag utgår från att du skulle kunna, om du inte redan gör det, bada i pengar? Författare som inte ger avkall på sin konstnärliga intigritet och verkligen skapar utifrån detta och inte först och främst på vad som som är kommersiellt gångbart har min djupaste respekt. I mitt yrke ser jag att det är just den här typen av serier som det görs på tok för lite av och jag tror på fullaste allvar att det är en av de bästa ingångarna till läsning för ungdomar som ,liksom jag en gång, vill uppleva äventyr både med hjärna och hjärta .

Jag och Ola på Nordsken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar