fredag 20 maj 2016

Raka rör: Det här får inte biblioteket missa

Med lite insikt i vår kommande regionala biblioteksplan kan jag avslöja att man vill uppmärksamma västerbottniska författare. För oss som jobbar inom biblioteken i Västerbotten kommer inte detta som någon gigantisk chock. Inte heller är det något jag emotsätter mig. Vi har i vårt län en väldigt stark berättartradition och jag ser det som en av bibliotekens viktigaste uppgifter är att synliggöra både nya och etablerade författare. Jag tycker att vi ska satsa pengar på både att lyfta berättandet, att undersöka nya möjligheter för detta. Vi måste skapa någon sorts samordnare som har till ansvar att täcka både ungdomslitteraturen och den traditionella. Med det sagt blir jag , i sammanganhet ett väl valt västerbottniskt ord, skogstokig om man nu i september missar Emil Maxens seriealbum Stor Jobal från krokjala.

Fantastisk konst från Västerbotten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar