fredag 17 februari 2017

 Berättarkraft 

Berättarkraft är ett stipendium med syfte att utveckla berättarkulturen i Västerbotten. Som bibliotekarie jobbar jag med berättandet i både litterär och muntlig form. De låntagare och elever som har ett annat modersmål än svenska är en väldigt tacksam grupp att jobba med när det gäller det muntliga berättandet. I projektform kan jag undersöka nya metoder för läsfrämjande arbete där det muntliga berättandet, fast kanske hellre i form av poddar och framträdanden, faktiskt är en viktig del. 


Målsättningen, att uppmuntra och stimulera framtidens läsare och berättare, delar jag med både Västerbottensteatern och Skellefteå Kraft (som är initiativtagarna till berättarkraft) och därför blev fortbildningen i muntligt berättande lite av en lyckoträff för mig.

Ni som följer bloggen vet hur jag gärna jobbar med sagor som något levande och interaktivt. Mitt bidrag, som sätter samisk föreställningsvärld i fantasymiljö och ramar in den i en populär litterär stil, skulle kunna vara ett typiskt exempel för hur man blåser liv i de gamla berättelserna. Under fortbildningen fick jag både inspiration för nya uttrycksformer som teater men också själv uppleva mötet mellan generationer, berättarstilar och genrer. Flera fantastiska berättare från helt olika kultursfärer möttes under en engagerande och lärorik helg. Vi fick vi jobba med våra texter under ledning av en engagerande dramapedagog och mycket kommer jag att kunna ta med mig till mitt arbete på biblioteket. 

Till er bibliotekarier som följer bloggen kan jag rekommendera att man funderar kring möjligheterna till att ta hjälp av en dramapedagog för att stärka både berättelserna och sig själv som utövare. 
Vi måste också värna om de krafter som kämpar, inte bara för att bevara vårt kulturarv, men också för att utveckla det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar