måndag 16 januari 2017

Varför det är viktigt med genusperspektiv när man jobbar med serier.

Stereotypiseringen av genus samt hur hetronormen framställs i bild är av särskilt intresse när man jobbar med ungdomskultur och serier. De serier vi som är födda på sjuttiotalet är uppväxta med är barn av sin tid, ett vanligt förekommande exempel på något som kanske skulle se annorlunda ut idag är smurfan, där själva genus blir en egenskap på samma nivå som att vara sportintresserad.



De flesta av oss är medvetna om att representationen i barn och ungdomslitteratur formar värderingar hos barn och att det är där en stor del av våra attityder och värderingar kommer ifrån.
Detta gäller även attityden till Icke-binära genusidentiteter, i boksamlingen samt i samhället som stort är HBTQ- och intersexpersoner ofta marginaliserade. Vi som jobbar med serier har dock en ganska unik chans att snabbt gå igenom och uppdatera vårt bestånd. 

Till en början så är ofta beståndet inte så omfattande, man har en möjlighet att genus och queergranska sina serier och använda bildspråket i serierna (omslag till exempel) i uppställning och skyltning.
”Spegling” som jag tidigare beskrivit är särskilt intressant då det gäller serier då vem som helst egentligen har möjlighet att kommentera kulturen vilket gör att det ofta finns mer att välja på för serieälskaren. Ett spontat exempel är till exempel Kolbeinn Karlssons berättelser där sagoväsen, cowboys och popkulturella ikoner får ett eget liv i hans serie Trollkungen eller Markus Linda lindmarks bok Trans:it  som , på olika sätt, är samhällskommentarer.


Serier är inte lika omfattande som romaner eller film (varken att läsa eller skapa) och ger möjlighet till uttryck i bild. Därför är det särskilt viktigt att vi som jobbar med dessa tar tillvara på den möjlighet som mediet ger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar