onsdag 4 januari 2017

Några fördelar med spelarrangemang på biblioteket

På biblioteket breddas kulturen och många nyare besökare lockas. Samarbete med spelföreningar som sverok och lokala organisationer som tex ABF stärks men det är i samspelet mellan barn och ungdomar som jag tycker att man har den största vinsten.

En annan sak som jag tycker mig se är att tanken på biblioteket som vardagsrum där människor möts stärks och eftersom jag jobbar läsfrämjande så ser jag också positivt på delaktigheten på biblioteket med ett ökat engagemang som följd. Biblioteket i sig samt att man skapar förutsättningarna för det kulturella samtalet bidrar till ökat intresse för läsning. En bibliotekarie men rätt kompetens och som jobbar aktivt läsfrämjande i sitt bemötande har stora möjligheter och chanser till boksamtal. Det finns dock utvecklingsmöjligheter som man inte tänker på.  

Caroline Lidberg ger en teoretisk bakgrund i sin text ”elevernas läs och skrivutveckling” där hon nämner vikten av elevernas inställning till läsning samt förkunskaper till ämnet och att uppgifternas form och innehåll ska vara relevant för eleverna. Som alltid ligger biblioteksarbetet nära pedagogerna och vill man så kan man få pedagogisk draghjälp av detta på samma sätt som vi jobbat tidigare i projektet. Skolan har alltså möjlighet att få hjälp med litteratur om den här speciella kulturen.

Vi kommer under 2017 att jobba mer aktivt med tillgänglighet, deltagande och integration. Spelarrangemangen ger oss möjligheter till detta. Överlag kan man se att ekonomi, etnicitet och även könstillhörighet begränsar möjligheterna för många att delta i tillexempel idrottsföreningar. Biblioteken har både en skyldighet och en möjlighet i att vara en av de få möjligheterna för dem som kämpar med ekonomin.

Vi hoppas att fler uppmärksammar vårt arbetsätt och den positiva tillströmmingen av låntagare och att fler bibliotek vågar jobba efter den här modellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar