torsdag 12 januari 2017

Koppla tv-spel med en bok.


Jag blev via mail ombedd att ge ett exempel på hur man kan koppla tv-spel till litteratur, klassisk sådan för att vara precis. Mitt svar är att det kanske man inte kan om inte kunskapen finns. Så här tänkte jag i ett bokprat där jag utgick från tv-spelet Assasins creed och boken före Adam Av jack London. Förutsättningen var att ungdomarna skulle läsa en bok, eller delar av en bok, som hade lite äldre språkbruk.

Assasins creed är en tv-spels serie  som är skapad av bland andra Jade Raymond. Serien utspelas i olika historiska tidpunkter och man har lagt mycket fokus på forskningen och har ofta erfarna kända historiker med i utvecklingsteamen.  Spelen är mycket populära och kommer är dessutom nu bioaktuell. Utgångspunkten för serien är en, i och för sig historisk vagt förankrad, lite rörig historia om en grupp lönmördare som genom historien kämpar mot tempelriddare. Spelen startar i nutid och man kan genom en maskin åka bakåt i sina förfäders minnen för att ta reda på information om tidigare konflikter.
Spelen utspelar sig under olika tidsperioder som tex. under 1100-talet (Jerusalem), hos Borgiafamiljen i rom i början av 1500-talet, amerikanska inbördeskriget mm.
 

Jag läste i en intervju med Jade Raymond att hon inspirerats bland annat av Jack London och boken ”Före Adam”. Den har nämligen ett liknade tema, en ung man lever två liv. På dagarna lever han ett normalt liv som en modern människa men på nätterna så återupplever han sin primitiva förfaders liv. Detta är en av jack Londons mer okända böcker. Temat är bekant, om man är bekant med författaren. Precis som i skriet från vildmarken eller Varg Larssen så handlar det om konflikten mellan det moderna och det primitiva. Boken är har publicerats tillsammans med ”hans fäders gud” men det har inte gjorts så många nyöversättningar och den översättningen härstammar nog från 20-talet.

Skattkammarbiblioteket har publicerat den som ungdomslitteratur. Den översättningen är nog i alla fall från slutet av 50-talet och ganska modern.

 
Eftersom boken och spelet har samma tema och genre, och ungdomarna förhoppningsvis vill utforska historien i äventyrsform även litterärt, så tror jag att det skulle passa som handen, eller det gömda bladet, i handsken.
Vill man ha stenåldersliv som tema så är tv-spelet far cry primal en bra ingång. Barna Hedenhös är kanske inte intressant för målgruppen men spontant så tänker jag mig Grottbjörnens folk av Jean M. Auel, Åsa Storck har skrivit några ungdomsböcker och Jan Åke Winqvist är en författare jag känner till. Om du vill ha en bok skriven kring 50-talet så finns en barn/ungdomsbok bok som heter "Björnklo berättelse från stenåldern  av Bernhard Stokke den är skriven  1947.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar