tisdag 1 november 2016

Bibliotek och utbildning


Ungdomarna i min hembygd Malå är tydligen sämst i Västerbotten på att läsa vidare på högskola eller universitet. Förklaringar till detta är att det finns få akademiker i kommunen och att man har långt till universitetet. Som ni vet är detta en biblioteksfråga:

2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka
för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra
till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning.
Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja
litteraturens ställning och intresset för bildning,
upplysning, utbildning och forskning samt kulturell
verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas
tillgänglig för alla.
Biblioteken ska verka för bildning och forskning, det är vårt jobb. Jag kan tycka att det finns rätt tydliga kopplingar till mitt projekt. Den största vinsten med projektet har varit en attitydförändring mot biblioteket. Jag har lärt mig att om man jobbar medvetet mot att ändra attityder samtidigt som man med omvärldsbevakning och analys förankrar den i det intresse som finns naturlig så får man faktiskt resultat.
En läsfrämjande aspekt på bemötande, marknadsföring, uttryckssätt ger ett läsfrämjande resultat. På samma sätt skulle man kunna jobba med att ändra attityderna kring utbildning, forskning och kulturen i allmänhet. Detta särskilt när det gäller barn och ungdom och unga män. Personligen blir jag lite nedstämd då jag läser rapporteringen som SVT gjorde som säger att det är bara 23 procent av gymnasieeleverna i Malå som väljer att studera vidare, i Umeå ligger siffran på 46%. Jag som är uppväxt i Malå upplevde att attityden mot utbildning och läsning var ganska negativ. Det var, på min tid, inte helt ovanligt att man kunde jobba som t.ex. Lärare och säkert andra akademiska jobb utan att ha någon utbildning vilket faktiskt gjorde valet att studera vidare ganska korkat.
Jantelagen, döpt efter den fiktiva staden i Aksel Sandemoses böcker, säger att man inte ska sticka upp och tro att man är bättre än man är. Det var nog inget speciellt för Malå, i England talar man om ”Tall poppy syndrome”. Eftersom Jantelagen är universell så fanns den i Malå också, när man dessutom sticker upp mot en rådande norm så kan det vara extra känsligt. Den starka industritraditionen som fanns när jag bodde i Malå påverkade nog, men samtidigt är det bara en del helhetsbilden.

Distansstudier skulle kunna göra så mycket för landsbygden, vill man ha hjälp att komma igång så ser jag biblioteken som den naturliga samlingsplatsen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar