torsdag 3 november 2016

Inverterat bokprat och omvärldsbevakning


Projektet har som fokus att stimulera till läsning med hjälp av ungdomarnas eget intresse och andra media. Ett av samarbeten med svenskalärarna på renforsskolan handlar inte bara om att öka intresset för litteraturen utan intresse för kulturen rent allmänt. Detta kopplar vi sedan till läsning. Barnen får fundera kring genre begreppet i klassrummet, på så sätt ökar man faktiskt elevernas intresse att samtal om kultur. Detta intresse styr man sedan varsamt in mot böckerna på biblioteket.

Som omvärldsbevakning är det oslagbart och, precis som med inverterat bokprat, så är det väldigt tidseffektivt. Barnen i klass 6 har fått berätta själva om sina medievanor och självklart ser det ut annorlunda här i Vindeln jämfört med på många andra ställen

Av 21 elever har ungefär hälften tillgång till streamningstjänster som netflix och tv-spel. bara 16 av 21 använder sig kontinuerligt av Youtube. 

Viktigt är det att påminna om att alla har tillgång till biblioteket.

Intresset för populärkulturen är något vi tagit tillvara på i vår medieplan då vi gör våra inköpp, särskilt när det gäller böcker på engelska. Det kräver en mer aktiv omvärldsbevakning. Så här kan det se ut: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar