tisdag 29 november 2016

Möte med Kulturrådet ... Inte det kulturrådet barnens kulturråd



Kulturrummet i Hällnäs utgår ifrån ungdomarnas egna önskemål men hur är det med biblioteksperspektivet? Idag hade vi en genomgång av bibliotekslagen och vår biblioteksplan.
Det är på en väldigt enkel nivå, jag berättar om bibliotekets skyldighet att fokusera mot vissa prioriterade grupper där ungdomarna utgör en. Vi pratade också om utveckla samarbetet mellan bibliotek och övriga kommunala verksamheter där fritidsgården är en. Vi kan också jobba mot andra kulturella aktörer. 

Jag formulerar det givetvis inte så som i texten ovan.

Vid mötet mötet fick dom lyfta fram sina frågor som rörde sig om censur och faktiskt delaktighet av bibliotekarien. Dom tycker att bibliotekarien (jag) ska vara mer delaktig i aktiviteter. Strukturera aktiviteter efter teman samt introducera ny teknik.

Dom ville ha större satsningar på loven och att vi ska köpa in en ringklocka så att bibliotekarien kan röra sig i kulturrummet mer. Under jullovet ska vi försöka skaffa fler affischer och mer prydnader.

Inga förslag på spel ... det är tillräckligt
Förslag på testa ny teknik som tex. VR
Förslag på att se kortfilm på biblioteket.

Jag ska försöka ta till mig detta inför aktivitet på jullovet.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar