onsdag 16 november 2016

Jag kopierar ett inlägg som jag ut på facebookgruppen skolbibliotekssamtal. Projektet använder sig av populärkultur som serier och spel för att skapa läsintresse. Jag är väldigt mycket ute i skolan och skriver kanske inte ner riktigt allt ( i alla fall brukar det vara en lite fördröjning på bloggen) men det är är ett ganska typiskt exempel på hur man kan koppla läsning, något som kanske låter lite tråkigt med nutiden och ungdomars egna litteratur. Samtidigt som jag använder mig av lite "nya" metoder.

Hej.
Jag skulle vilja dela med mig av något som jag tycker varit väldigt roligt. Jag blev ombedd att prata om klassiker för några elever på högstadiet. Som ni säkert känner till fanns det en diskussion om någon sorts litterär kanon i skolan (som jag givetvis följde intensivt)  jag har också tittat på lite forskning om lärarnas litteraturanvändning i skolan. Oftast väljer lärare sådant som dom själv har läst , sällan tas ex. "Färden till Västern " upp, utan det rör sig delvis om nostalgiska skäl och begreppet är och bör vara ifrågasatt. Samtidigt är jag själv en klassikernörd av stora mått. Har läst nästan allt (ingen har läst allt.. alla bär vi på någon unken liten kunskapslucka. Min är Charles Dickens ). Jag tycker att man får ut så mycket av "vårt gemensamma kulturarv", särskilt i samband med satir och nutidskommentarer. Jag började med att visa en film från familyguy där man driver med att den dumme huvudpersonen inte kan några klassiker men poängen är att man i alla fall måste känna till Shakespeare för att förstå skämtet.




Sen gick jag igenom mina favoriter . det tog tid :) Sen så använde jag mig av kahoot för att spica upp det. Jag är lite nybörjare på kahoot (det är ett program som man kan göra frågesporter som man kan delta vid via mobilen eller datorn) men det är ett roligt verktyg. Det finns här: https://getkahoot.com/
Jag heter Bookman360 (jag vet inte om man kan leta användare) och kahhoten jag pratade om heter "Litteraturklassiker".
OBS: Den är för lite äldre elever och vissa klasser är väldigt lätthaterliga. Det som att skjuta på öppet mål . Dom är superintresserade och både humoristiska och rätt så smarta (någon fråga är lite skämtsam). Den som vann hade förresten 12 000 poäng om jag inte minns fel, men det var flera som låg kring den gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar