tisdag 17 oktober 2017

Cosplay på biblioteket







Hej! Jag heter Kamilla Shtieba och är 15 år. Jag går i klass 9C på Renforsskolan i Vindeln.
Nu praktiserar jag på biblioteket och skriver lite om cosplay.

Jag gillar att spela många spel på datorn och ibland även på konsol. När jag skulle välja vad jag skulle cosplaya som så tittade jag på spel som jag spelar och känner till. Ett spel som jag spelar ganska ofta är TF2 (Team Fortress 2). På bilden som bifogas är jag utklädd till en av karaktärerna i spelet, Scout. Eftersom jag knappt provat på cosplay så hade jag väldigt lite att röra mig med, så nästan allt jag använde mig av fanns hemma.

 Hörluren var en trasig hörselkåpa som jag tog bort ena kåpan på och målade orange, micken består av tejp, ståltråd och papper, och bandaget på händerna är gjort av en handduk som jag klippte sönder. "Dog-tagen" som jag har runt halsen bestod bara av en silverkedja och två kartongbitar som jag klippte ut och målade med silvrigt nagellack.

Eftersom en stor del av rekvisitan antingen redan fanns hemma eller var gjord av mig så kände jag mig som mannen som är bakom sidan "Lowcostcosplay" på Facebook. Han använder sig av väldigt vardagliga saker för att likna kända karaktärer från spel, filmer, serier etc. Men personligen så skulle jag kalla mig för "Budget-queen". 
Jag tycker att det är kul med cosplay eftersom man får vara kreativ och påhittig. Vem ska jag vara? Vad ska jag ha? Det är även ett sätt att se vad andra är intresserade av vilket kan starta konversationer. Det finns ett konvent som är i Umeå varje sommar som heter "Nerdcon" där folk t. o. m. kan tävla i cosplay. Vem som helst kan anmäla sig och cosplaya som vem/vad som helst. Det är ett bra sätt att låta folk med olika intressen inom samma ämne träffas och umgås.
Sen är det ju alltid kul när vuxna cosplayar och visar att de också är intresserade av serier, spel och övrig ungdomskultur.

Mannen i bilden jobbar på biblioteket i Vindeln och skulle föreställa Bob Marley, men det gick knappt att se eftersom han inte kunde använda sin hatt p. g. a. en katt som spelade ett spratt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar