torsdag 10 december 2015

Trollkarlen från övärlden boksamtal


Detta blogginlägg rör sig kring skolbibliotekariens betydelse för svensklärarundervisningen. Hur vi samarbetar i ett bokcirkelprojekt kring boken ”Trollkarlen från övärlden”. När bokcirkeln är klar tänker jag lägga ut en lärarhandledning till boken här på bloggen men tills vidare är det ett pågående projekt och inte riktigt färdigt, det slår mig dock att det är ett bra exempel både på lärarsamarbetet samt hur man kan se på fantasy som litteratur. Att exemplet som tas upp är just fantasy hör till projektets natur och blir ett tydligt exempel på hur viktigt det är med en insatt litteraturförmedlare i skolan.
 
Lärare och rektorer har inte alltid en självklar syn på vilka möjligheter en skolbibliotekarie innebär, dock så är skönlitteraturen och undervisning i den fast förankrat i kursplanen. Man uttrycker det som att det är en central källa kring kunskap och vår värd, skönlitteraturen främjar den empatiska förmågan och att det kan hjälpa eleverna med sina funderingar kring de stora livsfrågorna.

Lärare jobbar efter kursplanen och tillsammans med skolbibliotekarien så kan man börja med att utgå från läroplanen och sammanfatta ett tydligt syfte med undervisningen

 

 

Om man ser till bedömningen så är det ganska självklart att det krävs en viss typ av texter för att kunna ge eleverna något att jobba med, om man vill jobba med aktuella populärkulturella strömningar kan det som lärare vara väldigt svårt att välja relevant litteratur.

Just nu är fantasy väldigt populärt och jag tycker att det är ett mycket bra verktyg för att reflektera kring sin egen värld och sin egen plats i den. Min utgångspunkt har alltid varit att kulturella strömningar uppstår ur ett behov, dock följer det ofta med en bitter bismak. Det kommer väldigt mycket nya böcker, en del faktiskt massproducerade, som ibland kan tjäna som inkörsport till läsning men som inte alls har några litterära kvalitéer. Med utgångspunkt i läroplanen så blir det extra viktigt att jobba med en insatt bibliotekarie.

När det gäller just den här boken så är det en bok som väldigt lätt skapar funderingar och tankar och inför kommande boksamtal förbereds diskussion och frågeställningar av skolbibliotekarien.

 

 

Boksamtal som metod.

Det bör nämnas att boksamtal som metod är något underskattad.

Jag har tidigare använt mig av en med djuplodad metod där dialogen kring kulturen står i centrum. En sorts intertextuellt intermedialt bok/kultursamtal där eleverna inte bara får tips på läsning efter  hur man orienterar sig i andra medier utan också reflekterar och funderar kring det man läser/sett.

Eleverna för redan samtal kring kultur och det är i det samtalet vi vill slå ett slag för litteraturen.

Jag har tillsammans med en fantastiskt duktig svenskalärare tillsammans jobbat med boken ”trollkarlen från övärlden” med förhoppning om att vi i samtalet ska får en speciell förståelse för den boken och även finna lite lust när man tillsammans får en djupare förståelse kring tolkning och symboler än vad man som enskild elev gör.

 
Att kombinera detta med filmatiseringen av boken ger också eleverna en känsla för fördelar och nackdelar av de olika medierna, något som jag hoppas leder till litteraturens favör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar