Har vi som Jung påstod ett gemensamma
mönster, bilder, i en kollektiv omedvetenhet?
Då Jung tycktes se att vår inre
värld hade sin motsvarighet i våra sagor, myter och riter i världen tolkade han
det som att vi alla bar på vissa arketyper i ett universellt medvetande oavsett
kulturellt ursprung.
Detta kan man ,om man så vill, tolka
som att vi alla har fallenhet för vissa historier och vissa litterära
personligheter och att dessa dyker upp i kulturen med jämna mellanrum.
Jungs trodde att dessa arketyper existerade i
motsatspar och att vi både behöver medvetandegöra dessa samt att man genom
berättelserna skapade balans mellan dessa och därigenom sig själv.
Faktum är att många arketyper inte
bara återkommer utan, när samhället ändras, måste få återkomma i ny skepnad.
Ett bra exempel på detta är karaktären Sherlock Holmes som torde vara ett
ganska enkelt exempel på en arketyp som representerar människans logiska och
förnuftiga sida. Hans motsvarighet, Dr Watson, representerar den mer
känslosamma aspekten av en personlighet och en del av spänningen ligger på ett
undermedvetet plan, hur balanserar man dessa till synes motstridiga element?
När Sir Arthur Conan Doyle skrev Sherlock holmes i slutet av 1800-talet så var Sherlock
Holmes den stora hjälten i ett samhälle där man började övergå mot en framtidstro
och satte större fokus på vetenskap och förnuft. När egentligen samma karaktärer,
i form av kapten Kirk och Mr Spock , möts på rymdskeppet Enterprise i Gene Roddenberrys framtidsversion ”Star Trek” är det kapten
Kirk, den mer känslosamme, som framstår som berättelsens hjälte. Premissen för
förnuftet har kanske ändrats, samtidigt är arketyperna desamma.
Jag har själv en dragning till de amerikanska superhjälteserierna och ser dessa som både moderna mytologier och ett sätt att bygga berättelser just kring arketyper och sätta dem i olika sammanhang och situationer. Jung påstod själv att Arketyperna var starkt förknippat med symboler och mönster som kommer ur det kollektiva medvetandet. Just serier har en tendens att leka med bild och symbolspråk när man sätter en typisk arketyp (här hjälten, messiasarketypen) i nya situationer t.ex. om denne måste förhålla sig till politik:
Som man kan se zoomas den amerikanska flaggan in och sedan ut för att visa hur de två numera välkända symbolerna smälter samman. Samma karaktär kan sättas i ett annat politiskt perspektiv fast i grunden vara samma arketyp.
Sexualitet och världsaktuella händelser måste få utrymme i mytologin, intressanta serier som 99.ers (den muslimska superhjältegruppen) och ms Marvel är inte alls ointressanta ur ett normbrytande perspektiv. Givetvis finns det väldigt dåliga exempel också, populärkulturen är intressant då den speglar samhällets alla sidor. Dock tror jag att det finns fler positiva influenser än man tror:
I bilden ovan kysser den uppenbart Superman-inspirerade hjälten den uppenbart Batman-inspirerande dito. Om det var något som jag skulle vilja använda som argument till att just biblioteken bör uppvärdera och aktualisera sitt sortiment så är det just ovanstående bild.
Precis som i fallet med Thor, som verkligen är en asagud, så är symbolerna ofta övertydliga och det intressanta är förstås att mytologin alltid är i rörelse. Ibland blir mytologin nästan meta mytologi när man också kan med arketypernas hjälp fundera kring myternas historia. Bilden är nedan föreställer Kapten Amerika från Neil Gaimans Marvel 1602
Serier som historiskt dokument
Att arketyperna sätts mot olika hinder och olika situationer
syns kanske mest i de historiska studierna av serier. Tidvis var figurer av det
här slaget väldigt frekvent förekommande, en inte helt ovanlig sätt att manifestera
tidens oro för den kommande tekniken.
Kalkylatorn finns för övrigt i en modernare version där han
representerar informationstekniken och övervakningssamhälle. Mytologin är i rörelse och vissa berättelser har försvunnit i glömskan och bara efterlämnat ekon av oro.
Även då det gäller rasism och representation finns det många exempel på hur vår tids
kultursyn påverkas av den gamla tidens.
Hur ska vi då förhålla oss till serier som en mytologi i
rörelse? Jung ville med medvetenhetsgörandet hela människors psyke, själv tror
jag att berättelserna i sig fungerar på ett omedvetet plan och för oss som konsument
av dessa handlar det om att låta sig svepas med och hänge sig. För oss som
jobbar med litteratur och kultur så måste vi både lyfta den här kulturen och se
till att vårt urval uppdateras.
Den enorma ökningen av serieintresset har säkert sina förklaringar i både världsläget och i vårt behov att snabbt kunna ta till oss den här typen av berättelser. Seriemediet har också växt och lämnat utrymme för författare med mer att säga och jag tror aldrig att kvalitetsurvalet har varit viktigare. Vill man dessutom jobba med dagsaktuella frågor på ett sätt som alla , oavsett kultur och läsförmåga, kan ta till sig så är serier närmast oslagbara.
Den enorma ökningen av serieintresset har säkert sina förklaringar i både världsläget och i vårt behov att snabbt kunna ta till oss den här typen av berättelser. Seriemediet har också växt och lämnat utrymme för författare med mer att säga och jag tror aldrig att kvalitetsurvalet har varit viktigare. Vill man dessutom jobba med dagsaktuella frågor på ett sätt som alla , oavsett kultur och läsförmåga, kan ta till sig så är serier närmast oslagbara.
Starkt jobbat Tommy! Jag börjar verkligen tycka att du är rätt man på rätt plats. :-) Visst är det förresten Vindeln och inte Obbola som är Västerbottens pärla? ;-)
SvaraRadera