”Kraftig jordbävning och sedan en storm som höll i sig i två
år” Så börjar elevernas beskrivning av Vindelns undergång. En modell har byggts
och historier spunnits kring husen som blivit kvar och de överlevandes
situation.
Tanken med modellen var att samtala kring dystopin men också
använda metaforen om framtiden för att diskutera oron inför framtiden. Ett
fritt utgångsläge på vad man velat jobba med oavsett om man velat jobba med en enskild
karaktär eller med miljöbeskrivningar skulle göra så att alla hittade sin egen nisch.
Arbetet med ungdomarna har mötts av både framgång och motgångar, ungdomarnas
tillgång till sociala medier gör att man alltid är uppkopplad, alltid bombarderad
med information och sällan finns det tid för samtal och reflektion.
”Naturkatastrofen skedde på grund av att ingen gör något åt
den globala uppvärmningen” skriver en elev. Någon har gjort en instruktion hur
modellen och berättelserna skulle kunna bli ett spel med mincraft och GTA som
förebild. Är bibliotekariens uppgift att koppla detta till vidare läsning, spelkulturen,
källkritik på nätet eller ge utrymme för samtal och reflektion om oron? Varför inte
alla dessa saker?
Skolbibliotekarien har en särställning i skolan, man ger
inte betyg. Man har delvis ett uppdrag mot lärandet men även faktiskt av att
roa och att låta eleverna finna sitt stöd i sin egen kultur. Att få jobba med informationssökningsprocessen
och att använda nya och gamla medier efter elevernas lärprocesser är
meningslöst utan att skapa ett rum som tillåter både samtal och reflektion. Just
nu är det viktigt med en mötesplats med ungdomarnas egen kultur och litteratur
i centrum. Jag hoppas att även detta är en ny början.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar