torsdag 16 april 2015

Läslust i allmänhet

På torsdagar har vi den lektion som vi har valt att kalla läslust. Under lektionen tar vi upp olika saker, ofta innehåller den en del tips om saker att kolla in och mer konkreta boktips. Förra gången(v 16) pratade jag (Nils) om bloggar och tv-program och podcasts som tar upp litteratur.

Det första jag tipsade om var tv-programmet Babel. Det brukar alltid vara bra innehåll med intressanta författare som kommer på besök. Vi tittade bland annat på en intervju med John Ajvide Lindqvist inför vårt besök på Littfest.

Sedan tipsade jag om bloggen bokhora.se som trots det lite uppseendeväckande namnet har mycket bra innehåll. Det är fyra tjejer som tillsammans har skapat en blogg som senare också har utvecklats till en podcast i vilken dom pratar om litteratur. Varje avsnitt har ett specifikt tema och senast så pratade de om böcker i översättning.

Den tredje grejen jag tipsade om var DN:s frågespalt "Fråga Biblotekarien" skriven av Jenny Lindh. Hon är biblotekarie till yrket och svarar på insända frågor till bloggen. Senast jag läste svarade hon en läsare som gick in och frågade om vad termen "mysig skräck" egentligen var. Hon svarade: "Mysig skräck kan vara allt ifrån H.P Lovecraft till Annie Lööfs valtal". Ljuvligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar