Fantastiska möten
Det
magiska ordet är ett läsprojekt för ungdomar men det kan också
vara så mycket mer. Det är ett ställningstagande för en viss
sorts litteratur som har lägre status och som på många sätt
blivit förbisedd. Bland föräldrar är ofta den första reaktionen
när man hör talas om projekt en och samma mening: "Bra, jag
lärde mig själv läsa genom Fantomen/Asterix/Tintin" Men om det nu är så självklart varför används det så sällan?
Den
fantastiska kvinnan på bilden är bildlärare på renforsskolan och
till min stora förtjusning också en serieläsare. Nu menar jag en
riktig serieläsare, inte bara någon som har barnasinnet kvar, utan
någon som vågar utveckla sin läsning och som är väl orienterad i
aktuella författare och serieskapare.
Det
visade sig att vi också hade en gemensam seriefavorit nämligen
fables av Bill Willingham.
Varför
har jag nu uppdaterat bloggen med detta? Hur ska vi använda fabels i
skolan?
Trots
de uppenbara pedagogiska ingångspunkter som den serien har så är det
inte det som detta inlägg handlar om utan snarare om varför jag
blir så förvånad då jag möter dessa människor? Samma dag fick
jag på biblioteket en förfrågan om Don Rosa serier av en 11 årig
kille och samma förvåning/glädje infann sig.
Jag
tror att det har att göra med att vi serieälskare är lite
isolerade och nu kommer jag till en liten poäng med projektet och
mina tankar kring just serier.
För
att ta till sig texter som barnen möter i läroböckerna och
tidningstexter så måste man har de rätta förutsättningarna. Att
använda serier som läsförståelsestrategi för att skapa både
läsflyt och öka skriftspråksordförådet är vad projektet går ut
på men ibland är det viktigt att påminna sig om seriernas
egenvärde.
Jag
tror att jag blir förvånad för att jag inte förväntar mig att
gemene man ska känna till så mycket om serier.
Inom
biblioteksvärlden så saknas det en vilja att lyfta fram just
serier, även så på kultursidorna. Jag tycker att det är
fantastiskt att en kille på 11 år ens kan nämna en serieförfattare
men egentligen borde detta vara ganska självklart?
Om
man skulle be en vuxen låntagare nämna två ryska författare så
skulle man antagligen nämna Tolstoj och Dostojevskij utan att för
den sakens skull vara särskilt intresserad av rysk litteratur. Det
är helt enkelt två författare som finns i det allmänna
medvetenhet. Mest troligt skulle man inte få svaret i form av
författarnamn utan snarare ”han som skrev brott och straff” samt
”krig och fred ”. Är dessa herrar fortfarande aktuella?
Givetvis det är en av värdlitteraturens stora författare. Har dom
sin givna plats i biblioteket? Givetvis.
Frågar
man två barn om två Kalle Anka författare så lär man får två
självklara svar. Carl barks och Don Rosa (även om samma princip
gäller här, man kanske snarare känner till berättelserna). Är
dessa herrar fortfarande aktuella? Givetvis, kanske inte av samma
kaliber som Dostojevskij men otvivelaktigt har dom satt avtryck på
vår och framförallt barnens litteratur och populärkulturshistoria.
Har dom sin givna plats på biblioteket?
Det
är det som är frågan. Kanske på dom stora biblioteken men i skolbiblioteken så lyser dom med sin frånvaro.
Biblioteken måste bli
duktigare på att lyfta fram serier både i skyltning och på sina
webbplatser och i sociala medier.
Skolbiblioteken måste köpa in aktuella och relevanta serier i sitt bestånd.
När man hela tiden möts av intresserade människor (här på bilden
en ungdom som själv visar upp sina alster) bör förvåningen i
stället ligga i varför serier är så förbisett?
Efter detta möte så beslutade jag
mig för att genast skriva om Bill
Willinghams serie fabels på vårt bibliotekssamarbete på webben.
http://www.minabibliotek.se/148342/fables
http://www.minabibliotek.se/148342/fables
Jag vill också uppmana skolbiblioteken att se över sitt seriebestånd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar