Humor som metod
Har det någonsin funnits ett bättre sätt att förklara den evolutionära principerna som drivit på vår utveckling än den här bilden av Gary Larsson? Att använda sig av humor behöver inte betyda att det blir oseriöst utan det är ett sätt att skapa dialog och avdramatisera känsliga frågor.
Oavsett
ålder på låntagare möts man som bibliotekarie med en viss
respekt. Biblioteken har en stark ställning i vårt samhälle och
har genom historien haft en central betydelse för kulturlivet och
demokratibygget i vårt land. Vi kan ibland ses utöva någon form av
myndighetsutövning när vi kräver avgifter eller då påminnelser,
med de otäcka genomskinliga fönstren, skickas ut på posten.
För
barn så kan det vara nog så spännande att man är vuxen.
Detta
kan ibland stå lite i kontrast med den kommunikation som man behöver
då det gäller att förhålla sig till både barn och vuxna.
Folkbiblioteken har inte bara en potentiell betydelse då det gäller
att tackla den försämrade läsförståelsen och den sjunkande
bokläsningen, vi ska också verka för livslångt lärande och vara
öppna för dialog och möjligheten för låntagarna att själva ta
initiativ till att utvecklas.
Trots
att att man inte kan tro det av ovanstående text å är mitt främsta
vapen humor. Vid en presentation så följer ofta följande enkla
mall:
- Avdramatisering
- Fakta
- Inspiration
- Uppmuntran
Det
fantastiska är att man egentligen inte behöver vara särskilt
rolig. Att avdramatisera är viktigt då man snabbt visar möjligheten
till att dialogen inte behöver vara så stel. Det viktiga är inte
att få lyssnarna att skratta utan att ställa sig själv åt sidan.
Då det gäller barn är det särskilt viktigt att visa att man inte
pratar till redan duktiga bokläsare, barn vill gärna känna att man
är duktig och när betygshetsen sjunker i åldrarna så är det
desto viktigare att lyfta de barnen som känner sig lite osäkra i
biblioteksmiljön.
Faktabiten
är dessvärre det många hoppar till på en gång. Punkt tre är
väldigt viktig, man kan aldrig locka till läsning om man inte själv
tycker om det man läser. Avsluta alltid med uppmuntran. Vad än man
än talar om och vilken ålder man än vänder sig till är det
viktigt att inbjuda till en dialog och uppmuntran.
Jag
skriver ofta om barn, men precis som att Maslows behovstrappa är
universell är behovet av att få uttrycka sig och samspråka kring
kultur också allmänmänsklig och sträcker sig över alla åldrar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar