onsdag 4 mars 2015

Att ta vara på mötet mellan de unga och de vuxna





Nils och jag höll ett seminarium med folkhögskolan elever där vi först hade ett inledande bokprat och sedan fick eleverna själva skriva ner förslag på böcker och genrer som dom är intresserade av.

Modellen för seminariet följde metoden som beskrivits tidigare under rubriken humor som metod. För att avdramatisera så presenterade Nils boken ”Fit forever : träning som livsstil” av Dolph Lundgren och jag pratade både om mitt intresse för serier, science fiction och fantasy. Jag hade också med mig en bok om Louis Pasteur som ett humoristiskt exempel på hur pedagogiken kan slå snett när vuxenvärlden försöker dramatisera läroböcker. Det var alltså viktigt att betona vikten av elevernas inlägg.

Den uppsamlade datan var också över all förväntan. Det fanns en stor mängd konkreta tips men även tips på genrer, rollspel och kulturella intresseområden. Med andra ord fanns allt som vi behövde för att gå vidare och jobba med beställningarna.

Att jobba med detta material ger oss stora möjligheter att utforska både det lokala intresset samt att rikta projekt mot ungdomarna själva. Det är meningen att läsandet ska ske på deras villkor och utifrån deras förutsättningar, det ska bygga på deras behov och intresse. Det ska kombineras med deras eget skapande och delaktighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar