Att ta vara på mötet mellan de unga och de vuxna
Nils
och jag höll ett seminarium med folkhögskolan elever där vi först
hade ett inledande bokprat och sedan fick eleverna själva skriva ner
förslag på böcker och genrer som dom är intresserade av.
Modellen
för seminariet följde metoden som beskrivits tidigare under
rubriken humor som metod. För att avdramatisera så presenterade
Nils boken ”Fit forever : träning som livsstil” av Dolph Lundgren och jag pratade
både om mitt intresse för serier, science fiction och fantasy. Jag
hade också med mig en bok om Louis Pasteur
som ett humoristiskt exempel på hur pedagogiken kan slå snett när
vuxenvärlden försöker dramatisera läroböcker. Det var alltså
viktigt att betona vikten av elevernas inlägg.
Den
uppsamlade datan var också över all förväntan. Det fanns en stor
mängd konkreta tips men även tips på genrer, rollspel och
kulturella intresseområden. Med andra ord fanns allt som vi behövde
för att gå vidare och jobba med beställningarna.
Att
jobba med detta material ger oss stora möjligheter att utforska både
det lokala intresset samt att rikta projekt mot ungdomarna själva.
Det är meningen att läsandet
ska ske på deras villkor och utifrån deras förutsättningar, det
ska bygga på deras behov och intresse. Det ska kombineras med deras
eget skapande och delaktighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar