måndag 16 mars 2015

Föreläsning...jag menar bokdiskussion

 

 


Analysen av den insamlade datan gav både konkreta tips samt visade på att det finns ett stort intresse för fantasy och science fiction i formen av tv-serier, tv-spel samt rollspel där man spelar med papper och penna. Något om stod ut lite var intresset för skräck samt många ville läsa mer biografier. Det allra mest glädjande var dock det stora intresset som visade sig, det är många som har en lite nördigare sida som vill ut.

Eftersom vi pratat om att vi ville komma åt intresse var det många som formulerade sig i stil med ”Mer böcker som sagan om ringen” och ”Tolkiens böcker” : Att Tolkien redan finns på biblioteket tror jag att det flesta känner till men att fantasy finns som genre och vad den innehåller är kanske inte lika alltid självklart. Jag började därför fila på en liten föreläsning med arbetsnamnet ”problematisera genrebegreppet” Den pedagogiska tanken var att man ska komma igång och fundera på vilka olika genrebegrepp det finns och kanske fundera på vad det är man gillar. Samtidigt ska man också få lite boktips. Eftersom denna skulle hållas för folkhögskolans elever så blev det mer en litteraturhistorisk föreläsning men eftersom jag försöker undvika att hålla en monolog kallade jag det för boksamtal och det blev ett väldigt lyckat sådant.

Även andra genrer som deckare diskuterades samt vårt allmänna behov av litteratur och kultur. I slutet av föreläsningen pratade vi om kopplingen mellan serier som games of thrones  och tv-spel som bioshock och jag visade en film där den avslutade sekvensen innehöll just ett klipp från spelet bioshock som en liten "teaser" om en kommande föreläsning. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar