tisdag 10 januari 2017

Skriva som Lovecraft (för barn)

(Även yngre barn kan bli intresserade av att skriva som Lovecraft, utan att man för den sakens skull behöver läsa hans noveller. Om man som pedagog vill förklara mer om författaren kan man använda sig av den här texten)


Författaren H P Lovecraft var en skräckförfattare som skrev skräck med starka inslag av fantasy och Science fiction. Lovecraft var född 1890 och det finns många myter både om honom och om hans böcker. Redan på sin tid var Lovecraft kritiserad för att han skrev lite konstigt, han använde ofta väldigt beskrivande ord (adjektiv och adverb) för att få fram en särskild känsla och ofta försöker han beskriva saker som inte kan beskrivas.

Dessa saker hade rätt ofta tentakler och många nuvarande skräckförfattare och konstnärer har blivit inspirerade av honom.

Han skrev många korta berättelser (noveller) men alla noveller hade samma bakgrund, Lovecraft hade skapat en fantasivärld där universum styrs av monstervarelser och jorden och människan är bara en liten parantes för snart kommer monstervarelsernas tid igen. Lovecrafts berättelser handlar ofta om att man hittat rester av monster, gärna i på uråldriga platser som i gamla ruiner eller djupt på havets botten.
Ett annat tema som Lovecraft skriver mycket om är drömmar. I Lovecraft värld är drömmar ett sätt att färdas till andra platser och han blandade ofta science fiction med skräck.

 Något som är speciellt med Lovecraft är att hans värld som novellerna utgår ifrån känns så verklig, man brukar säga att hans noveller känns mitt emellan det påhittade och mytologiska. Det betyder att bakgrunden som Lovecraft använde till sina berättelser känns som något som skulle kunna vara riktiga myter och ju mer vi använder dem desto mer verkliga känns det.
Ett bra exempel på detta är boken ”Necronomicon” som enligt Lovecraft är en bok skriven av den ”galne araben” Abdul Alhazred är en otäck bok som ofta är med i Lovecrafts skräckberättelser. Den boken är ofta med i skräckfilmer som tillexempel ”the evil dead” och i boken "Necronomicon i Sverige" där man kan läsa att det finns en svensk översättning av Necronomicon  (vilket det förståss inte gör).

Lovecraft skriver ofta i jagform, det vill säga att huvudpersonen själv berättar historien och kanske är det också ett sätt att göra sina fantasifulla berättelser mera trovärdiga?

Hursomhelst så har hans noveller påverkat vår kultur och numera kan se hans ”äldre gudar” både i Tv-spel och på t-shirtar.

 

måndag 9 januari 2017

Skrivlust på nätet


 

Nu finns vår webbsida för dem som vill skriva som Lovecraft uppe på nätet. Under parollen:

”Kosmisk skräck är också en känsla ” uppmanar vi ungdomar att skicka in sina teckningar och berättelser där vi utgår från Lovecrafts berättande.

Lovecraft är en viktig symbol för det fria skrivandet när han aldrig varit ansedd som någon stor författare utan snarare kanske mer känd för sin mytologi och fantasi. Något vi vill uppmuntra då det inte ska kännas som skola, skrivandet och skapandet har sitt eget värde och det behöver få frodas utanför skolan.  

http://skugga-over-vindeln.webnode.se/

lördag 7 januari 2017

nu finns det ett expertnätverk för tecknade serier på biblioteket

Svensk biblioteksförenings nätverk för tecknade serier på biblioteket.

Nätverkets syfte är främst att hjälpa biblioteken med omvärldsbevakning av tecknade serier på biblioteket. Serier anses generellt ha en låg status jämfört med andra konstformer och det övergripande målet med nätverket är att vara en arena för kunskapsutbyte för att främja kvaliteten och mångsidigheten i bibliotekets samling och att lyfta serien som konstform. Nätverket vill vara en resurs för inköp samt öppna för dialog och erfarenhetsutbyte kring aktiviteter och pedagogiskt arbete med serier.

http://www.biblioteksforeningen.org/om/natverk/

Jag hoppas att så många som möjligt går med i detta nätverk, även om man kanske inte är så jätteintresserad av serier (eller kanske särskilt om man inte är så jätteintresserad av serier). Det är en möjlighet till omvärldsbevakning och inköpsförslag om inte annat. 

torsdag 5 januari 2017

Omvärldsbevakning av barnkultur

Inför en kommande skrift gjorde jag ett litet experiment med en timmes tittande på cartoon network och skrev efter detta ner följande anteckningar:

Att tala om barnperspektivet har fått en ideologisk klang. I FN:s konversion om barns rättigheter betonade man barnens rätt till att göra sin röst hörd och få sina synpunkter beaktade men begreppet är mångtydigt. Att tala om barnperspektiv har fått en retoriskt tyngd men vad innebär det i praktiken för oss litteraturarbetere.
Som nybliven bibliotekarie så fick jag snabbt tipset att ha stenkoll på boktipsen som presenterades på nyhetsmorgon, de böckerna kommer snabbt att bli reserverade. Dock funderade jag på om jag inte som barnbibliotekarie snarare borde hålla koll på barnprogrammen? Barnens kultur har en unik aspekt i att de sällan är barnen själva som skapar kulturen utan det är vi vuxna som skapar den åt dem och särskilt i barnens fall så kan det vara intressant att titta på konsumtionen och försöka analysera vad den beror på.

Till sist hamnar det i en frågeställning om kulturens funktion.  Religionsforskaren Karen Armstrong skriver i sin bok Myternas historia att myterna har utformats ”till att hjälpa människan att komma tillrätta med sina problematiska villkor i världen” och jag tror att myten och kulturen är av samma ursprung och har samma funktion. Det är ingen slump att deckargenren är en av den mest populära, den talar till den undermedvetna oron över en ökad brottslighet och i ett samhälle där många andra faror lyckligtvis bleknat är det ett sätt att i säker läsfåtölj vaccinera rädslan.

På samma sätt ser jag barns fascination över de öppna spelvärldarna som ett uttryck för en från vuxenvärlden allt för organiserad lek, kanske har barndomens fria lek på ängarna byts ut mot äventyr i Hyrules skogar?

Behov uppstår aldrig utan grund och att därför inte låta barn välja sin egen kultur tillintetgör syftet med kulturen som ett hjälpmedel att bearbeta konflikter, både inre och yttre. Bruno Bettelheim skriver kritiskt i sin bok Sagans förtrollade värld om att censurerad barnlitteratur inte har förmåga att ”ge näring åt de resurser som barnen behöver allra bäst för att komma tillrätta med sina svåra problem” och just därför är det viktigt att man har ett kulturellt barnperspektiv, särskilt om man senare ska koppla detta till läsning.

Lika självklart som det är att följa nyhetsmorgon så är det för mig som barnbibliotekarie självklart att följa barnprogrammen och spela tv-spelen. Att verkligen sätta sig ner framför cartoon network ger insikter. Precis som Pippi Långstrump en gång i tiden lyckades utmana vuxenvärlden genom att hoppa i sängen och klara sig utan föräldrar så är merparten av barnens hjältar av idag just antihjältar, barn som inte är duktiga i skolan och som inte har perfekta familjer. En timmes barntv en torsdagskväll ger insikt.  När barnen i den tecknade barnserien ”Gumballs äventyr” upptäcker att juicen innehåller äkta apelsin och inte siffror så uppdagas det att mamman i familjen av misstag fått med sig fel matkassar, rika människors matkassar. Det visar sig också att barnens mp3 spelare är en miniräknare som pappa Richard har tejpat hörlurar på. Barnen börjar undersöka varför dom är så fattiga och trots humorn och den skruvade berättelsen så är det inte ett helt ovanligt tema i tecknade amerikanska barnserier, antagligen är det ett utslag av den försämrade amerikanska ekonomin.

När sedan jag sedan får följa Timmy i barnserien  ”fairy odd parents ” är det heller inte svårt att dra paralleller med  barns livsituation i det moderna samhället. Timmys föräldrar (som passande nog heter  Timmys mamma och Timmys pappa) tar inte egentligen själva sitt vuxenansvar utan gör roliga saker och lämnar ofta Timmy i händerna på en av seriens antagonister, den onda barnvakten Vicky. Att barn och deras kultur också speglar vuxenvärldens våndor blir tydligt då hjälten Fin i serien ”äventyrsdags” kämpar mot skurken ”iskungen” som utan svårigheter (annat än att han är tecknad) skulle kunna göra en Crossover men den svenska tv-serien Stalker.

Exemplen blir många och för mig som jobbar med barn och barnlitteratur är det viktigt att ta avstamp i barnens egen kultur, våga se och analysera tecknat på tv och faktiskt läsa de böcker som barnen lånar och inte rädas för den svärta som dyker upp i barnlitteraturen eller på catroon network.

Populära böcker som dem om syskonen boulevards olycksaliga liv av Lemony Snicket eller Tvillingarna Thornthwaites testamente av Gareth P. Jones tror jag är typiska barn av sin tid. Trender som överlevnadsböcker i skolan som tex. tv serien ned's declassified har ofta direkta litterära motsvarigheter (Gregs bravader av Jeff Kinney är ett typiskt exempel).
Min slutats är att bibliotekarien har mycket att hämta i omvärldsbevakning av barnkultur och att det är något som bör lyftas fram då den antagligen inte är lika självklar som omvärldsbevakningen av vuxenkultur.

onsdag 4 januari 2017

Några fördelar med spelarrangemang på biblioteket

På biblioteket breddas kulturen och många nyare besökare lockas. Samarbete med spelföreningar som sverok och lokala organisationer som tex ABF stärks men det är i samspelet mellan barn och ungdomar som jag tycker att man har den största vinsten.

En annan sak som jag tycker mig se är att tanken på biblioteket som vardagsrum där människor möts stärks och eftersom jag jobbar läsfrämjande så ser jag också positivt på delaktigheten på biblioteket med ett ökat engagemang som följd. Biblioteket i sig samt att man skapar förutsättningarna för det kulturella samtalet bidrar till ökat intresse för läsning. En bibliotekarie men rätt kompetens och som jobbar aktivt läsfrämjande i sitt bemötande har stora möjligheter och chanser till boksamtal. Det finns dock utvecklingsmöjligheter som man inte tänker på.  

Caroline Lidberg ger en teoretisk bakgrund i sin text ”elevernas läs och skrivutveckling” där hon nämner vikten av elevernas inställning till läsning samt förkunskaper till ämnet och att uppgifternas form och innehåll ska vara relevant för eleverna. Som alltid ligger biblioteksarbetet nära pedagogerna och vill man så kan man få pedagogisk draghjälp av detta på samma sätt som vi jobbat tidigare i projektet. Skolan har alltså möjlighet att få hjälp med litteratur om den här speciella kulturen.

Vi kommer under 2017 att jobba mer aktivt med tillgänglighet, deltagande och integration. Spelarrangemangen ger oss möjligheter till detta. Överlag kan man se att ekonomi, etnicitet och även könstillhörighet begränsar möjligheterna för många att delta i tillexempel idrottsföreningar. Biblioteken har både en skyldighet och en möjlighet i att vara en av de få möjligheterna för dem som kämpar med ekonomin.

Vi hoppas att fler uppmärksammar vårt arbetsätt och den positiva tillströmmingen av låntagare och att fler bibliotek vågar jobba efter den här modellen.

tisdag 3 januari 2017

Klassiker - En föreläsning för årskurs 7


Vad är egentligen en klassiker och vems litteraturföreställningar är det egentligen som förs vidare till nästa generation? Begreppet Klassiker kan man vrida och vända på, själv gillar jag Mark Twains definition: Klassiker är en bok som folk berömmer men ingen läser.

Eftersom jag ibland berättar sagor för barn så vet jag att många lärare förfasas över bristen på intresse för vårt kulturarv. Inte sällan är det just den aspekten man vill adressera, en liten bildningsdag kring gamla tiders tro. För bibliotekarien kan sagan vara en levande konstform och inte nödvändigtvis en stillsam lektion i forntida folktro.

Lärarens föreställningar om klassiker är ofta baserad på vad denne själv läst i skolan, till råga på det så finns dubbelt tilltal även här i vad man brukar benämna som strykningarnas kanon, där man ibland väljer bort litteratur som man tycker är olämplig för ungdomar. 

I en föreläsning för årskurs 7 utgick vi från klassiker som återkom i ungdomslitteraturen och serier, med ett tillhörande kahoot där jag hade klippt in serieversioner av klassisk litteratur. Detta blev väldigt uppskattat, och det blev en rolig och givande diskussion om litteratur. 


måndag 2 januari 2017

Arbeta pedagogiskt med serier


Inför kommande arbete med serier i skolan så är det viktigt att det hos bibliotekarien har en medvetenhet om både innehåll, form samt vilket text till bildförhållande serien har. Detta är förstås beroende på till vilken åldersgrupp serien vänder sig till och hur läsvana dom är.  En av de stora styrkorna med serier är att det är ett åldersöverskridande medium. Det är också, till viss del, oberoende av läsförmåga vilket gör att man kan få ingång ett samtal kring litteraturen vilket i sin tur kan sporra de elever som vanligtvis inte deltar till att vara delaktiga i en litterär diskussion. För små barn kan det vara en ingång till litteraturen, för dem som kämpar med ord kan man skapa intresse för berättelser.
Helena Magnusson, forskare och litteraturvetare vid Stockholms universitet; definierade serier som ”En överblickbar sekvens av orörliga berättande bilder, där bild och eventuell samhörande text står i direkt kontakt” det är en definition vi kan använda när vi skapar en överblick kring text och ord förhållandet (uppställningen en tolkning av Scott McClouds Word + Image combinations)
När det gäller kombination av bilder och text så är det viktigt att fundera kring det pedagogiska syftet för serien som man arbetar med.
Den enklaste uppdelningen är förstås om serien är textdominant eller bilddominant.  När man använder serier till regelrätt lästräning kan man försöka sträva efter en serie där både bild och text berättar samma sak och där man har jämnvikt på text och bild förhållandet i berättelsen. Vill man jobba med berättandet och har en lässvag grupp kan man använda sig av bildominanta serier.
Man bör fundera på om bilderna berättar samma historia som texten (parallellhistorier) eller om orden lägger till mening till bilderna. Är orden frånskilda från texten eller en integrerad del av berättelsen (kan ord och bild berätta en historia var för sig) och hur kan man jobba med de olika kombinationerna?

Att använda serier som ett skönlitterärt verk som förmedlar ett tydligt estetiskt uttryck ger möjlighet till att skapa en diskussion om konst och litteratur där även de som inte är så lässtarka kan skapa sig en egen uppfattning om vad dom gillar. Detta är grunden för fortsatt läsfrämjande arbete.