tisdag 18 april 2017

Framgångsfaktorer när det gäller läsfrämjande arbete för pojkar i högstadiet och uppåt.


Lena Olin och Susanne Lövgren har gjort en liten, men intressant, undersökning om pojkars läsvanor och lärarnas arbete med skönlitteratur. Undersökningen kan man läsa här: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/38494/1/gupea_2077_38494_1.pdf
Det är inte en helt okänd problematik. De flesta undersökningar pekar på att killar läser mindre än tjejer i den åldern och de intervjuade lärarna trycker på att man måste hitta litteratur som relaterar till pojkarnas intressen. En annan intressant framgångsfaktor som det intervjuade lärarna tar upp är boksamtal och diskussion kring litteratur i helklass.
När det gäller att aktualisera läsningen så har jag skrivit om det en hel del här på bloggen. I en rapport från skolverket (Vad händer med läsningen 2007 s. 116) påpekar man också problematiken med läsning av skönlitteratur som inte matchar deras intressen och egenskaper.
Bibliotekarien har en helt unik möjlighet till både omvärldsbevakning samt en ämnesövergripande helhetssyn som kan få en extra skjuts av vårt arbete med kulturen. Omvärldsbevakningen i sig är väldigt värdefull för skolan, även det kulturarrangemang som biblioteket ordnar får ett värde då det är viktigt att man uppmuntrar till kravlös motivationshöjande läsning på fritiden utöver de didaktiska metoder som lärarna använder. Detta är gemensamt för både tjejer och killar men jag kommer att skriva lite om tv-spel och rollspel här i bloggen och fokusera lite extra på killar på högstadiet. Detta beror delvis på att jag känner att jag lyckats nå den speciella målgruppen.
På vårt senaste arrangemang var det ungefär lika många tjejer som killar, men helt klart fler män samt unga vuxna än på våra andra arrangemang. Trots att många menar på motsatsen så upplever jag att pojkar och män vill läsa socialt. Rollspel, brädspel och Science fiction bokklubbar är väldigt sociala tillställningar där, enligt min erfarenhet, män är övervägande.
Just nu har vi i projektet jobbat med att: 
Få in ungdomarna på biblioteket. Detta skriver jag lite om i morgondagens inlägg.
Omvärldsbevakning och relevant litteratur.

Skapa ett biblioteksrum där kulturen och läsningen möts och får kontext. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar