onsdag 19 april 2017

Att få in ungdomarna på biblioteket



En av fördelarna med projektformen är att man har möjlighet att testa gränser och pröva sig fram. Det verkar finnas en tydlig gräns kring ungdomskulturen.
Man kan se på biblioteket som en plats för studier, reflektion och kontemplation där ungdomskulturen uppfattas som stökig och en lockvara eller så går man ”all in” och förvandlar biblioteket till en fritidsgård. Här bör jag påminna att ett tydligt läsfrämjande uppdrag fokuserar på att nå dem som inte läser, eller läser i liten omfattning . I mitt projekt mer specifikt ungdomar och unga vuxna. En formulering som jag gillar är ”Att göra läsare av läskunniga” vilket för mig har betytt att sätta göra litteraturen relevant, att ta bort hinder med hjälp av ungdomarnas egna intresse.

Utgår man från det uppdraget så blir det svårt att resonera för att inte få in ungdomarna på biblioteket.

Man kan också utgå från att de som inte naturligt läser inte är på biblioteket?

Däremot så ser jag ingen större konflikt i detta och ser mig själv som rätt konservativ i bibliotekssammanhang.

Även den mest högljudda av motorsporter kräver läsning, reflektion och har en stark social funktion för utövarna. Man behöver nödvändigtvis inte ta in motorn på biblioteket.

Dock finns det ett stort värde i att omfamna de kulturaktiviteter som ungdomarna själva vurmar för. Jag skriver lite kort om ett av arrangemangens egenvärde i morgon men idag nöjer jag mig med att konstatera att det inte är några problem alls att få in ungdomar på biblioteket (eller här, i bibliotekssammanhang)

Människan är en kulturvarelse, kulturen är en stor del i våra liv och nästan alla har ett behov av att utveckla sig, diskutera och utöva kultur i samröre med andra. Ungdomar i dagens samhälle saknar både naturliga samlingsplatser och ofta är ungdomsåren en tid då man inte har så bra ekonomi. Om man ska främja någons kultur så är vår prioriterade målgrupp också en tacksam målgrupp. En konsekvens av den mer digitala livsstilen är både att man har lättare att få kontakt med likasinnade samtidigt som man saknar att träffas fysiskt. Det finns alltså ett tydligt behov. Lika enkelt som att 1 + 1är två så kommer ungdomarna om man gör roliga kulturarrangemang.

Vi anordnade ett kulturarrangemang utanför biblioteket men i samarbete med fritidsgården och ABF. Jag ville skapa ett kulturarrangemang utanför biblioteket som tydligt riktade sig mot ungdomar på fritiden. Vi hade ett tv-spel arrangemang kallat ”spel-häng”. Att främja kulturen kan man motivera utanför min läsfrämjande funktion men för resonemangets skull så vill jag tala lite om vinsterna för biblioteket och just läsningen.

Biblioteket får kontakt med en kulturintresserad grupp människor som verkligen brinner för sin kultur.




 På bilden ser vi en del av de prylarna som ungdomarna släpat med sig. Det finns till och med en specialdesignad väska för ändamålet. Givetvis hade jag med mig lite böcker kring spelkultur och det visade sig också att, trots det huvudsakliga intresset var tävlingsspel i fighting genren, så fanns ett starkt intresse för retrospel och faktiskt narrativ i tv-spel. En liten subgrupp diskuterade och spelade Dark Souls. Spontant så fick jag in tre konkreta förslag på aktiviteter i form av speedruns, genomspelning av Dark Souls, samt en retroinspirerande spelkväll.

Ett av figtingspelen som spelades var Marvel Vs Capcom 3 vilket gjorde att det helt enkelt blev svårt att inte prata om seriehyllan på biblioteket samt berättandet i tv-spel. Känner man inte till spelet så är det karaktärer från Marvels serier som möter karaktärer från spelförlaget capcoms spel. Konkreta inköpsförslag lämnades in och vi kommer att undersöka hur och om vi kan gå vidare med just berättandet i tv-spel.


Vinsten för biblioteket (ur ett läsfrämjande perspektiv) är en möjlighet till omvärldsbevakning, en kulturell diskussion och möjligheten att få kulturintresserade ungdomar delaktiga i biblioteket. Det var till exempel inte självklart för alla närvarande att vi faktiskt hade en seriehörna på biblioteket och jag fick faktiskt tipsa om vidare läsning kring både tv-spelsböcker samt (om man ska vara precis) Spinder-man som jag tidigare skrivit om.

Kostnaden: Arbetstid.


Det finns alltid en kostnad, det ska man inte sticka under stolen med. Det här fallet så är kostnaden för biblioteket min arbetstid mellan 18-22. Jag tycker att det är fyra väl spenderade timmar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar