Målet för boksamtalet är att få
igång den litterära diskussionen. Aidan Chamber menar att vi genom
att tala lär vi oss att tänka. Själv brukar jag jämföra det med
en fikarast på jobbet. Vi är födda att konsumera kultur och vi
behöver ventilera och diskutera för att ta till oss och bearbeta
vad vi konsumerat. Diskussionen fungerar inte bara som bollplank utan
också inspiration för andra. Att tjuvlyssna på när arbetskamrater
diskuterar tv-serier kan vara pedagogiskt intressant.
Först så är det viktigt att välja
en bok som är väl förankrat i elevernas intressen. Min projekt
riktar sig mycket åt science fiction och fantasy då dessa genrer
upplever en stor boom, dock är det intresset som ska kanaliseras.
Steg två är att gemensamt sätta
boken i dess kulturella sammanhang. Jag inleder alltid med att
försöka orientera mig kring vad eleverna känner till om genren,
boken eller närliggande populärkulturella uttryck. Ett exempel på
detta kan vara att kolla om några av eleverna sett serier eller
filmer om ligger i nära anknytning till boken. Man kan använda sig
av enkla frågor om man hittar några intressanta beröringspunkter:
Vad gillade du med den
boken/serien/spelet osv
Vad gillade du inte?
Var det något du undrade över, något
om var konstigt eller om du inte förstod?
Bäst är om samtalet visar på mönster
och kopplingar till litteraturen. Man får hjälpa eleverna på
traven.
Viktigt att tänka på:
Ärligheten går aldrig att simulera.
Man måste utgå från sin eget intresse och ha viljan att engagera.
Man kan aldrig få igång ett samtal om
man inbjuder till detta. Jag följer min mall för presentationer då
jag först avdramatiserar och sedan inleder boksamtalet. Som
bibliotekarie så behöver jag inte betygsätta och att tydligt öppna
för ett samtal är det viktigaste för mig.
När man väl känner att man kommit
igång så är det väldigt viktigt att inte nonchalera något som
sägs, även skämt eller negativa kommentarer. Snarare kan man
uppmuntra att eleverna uttrycker varför något dålig, bara man
följer upp det.
Efter varje samtal försök att
sammanfatta vad som sägs och har sagts.
Jag har haft många samtal efter
lektionens slut. Avsätt tid för detta! Många upplever att man
börjat reflektera över saker när eleven själv eller andra satt
ord på detta . Ibland kan man behöva lite tid för att låta det
sjunka in och ibland är man bara blyg. Det är viktigt att alla får
komma till tals.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar