måndag 11 maj 2015

Mall för det litterära samtalen som jag hållit för klass 6-9 renforsskolan.


Målet för boksamtalet är att få igång den litterära diskussionen. Aidan Chamber menar att vi genom att tala lär vi oss att tänka. Själv brukar jag jämföra det med en fikarast på jobbet. Vi är födda att konsumera kultur och vi behöver ventilera och diskutera för att ta till oss och bearbeta vad vi konsumerat. Diskussionen fungerar inte bara som bollplank utan också inspiration för andra. Att tjuvlyssna på när arbetskamrater diskuterar tv-serier kan vara pedagogiskt intressant.

Först så är det viktigt att välja en bok som är väl förankrat i elevernas intressen. Min projekt riktar sig mycket åt science fiction och fantasy då dessa genrer upplever en stor boom, dock är det intresset som ska kanaliseras.

Steg två är att gemensamt sätta boken i dess kulturella sammanhang. Jag inleder alltid med att försöka orientera mig kring vad eleverna känner till om genren, boken eller närliggande populärkulturella uttryck. Ett exempel på detta kan vara att kolla om några av eleverna sett serier eller filmer om ligger i nära anknytning till boken. Man kan använda sig av enkla frågor om man hittar några intressanta beröringspunkter:

Vad gillade du med den boken/serien/spelet osv
Vad gillade du inte?
Var det något du undrade över, något om var konstigt eller om du inte förstod?

Bäst är om samtalet visar på mönster och kopplingar till litteraturen. Man får hjälpa eleverna på traven.

Viktigt att tänka på:

Ärligheten går aldrig att simulera. Man måste utgå från sin eget intresse och ha viljan att engagera.
Man kan aldrig få igång ett samtal om man inbjuder till detta. Jag följer min mall för presentationer då jag först avdramatiserar och sedan inleder boksamtalet. Som bibliotekarie så behöver jag inte betygsätta och att tydligt öppna för ett samtal är det viktigaste för mig.

När man väl känner att man kommit igång så är det väldigt viktigt att inte nonchalera något som sägs, även skämt eller negativa kommentarer. Snarare kan man uppmuntra att eleverna uttrycker varför något dålig, bara man följer upp det.

Efter varje samtal försök att sammanfatta vad som sägs och har sagts.

Jag har haft många samtal efter lektionens slut. Avsätt tid för detta! Många upplever att man börjat reflektera över saker när eleven själv eller andra satt ord på detta . Ibland kan man behöva lite tid för att låta det sjunka in och ibland är man bara blyg. Det är viktigt att alla får komma till tals.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar