måndag 11 maj 2015

Lärarföreläsningar

Mycket tid har lagts åt bokpraten och mindre tid till dokumentationen. Förutom bokprat med elever har jag även hållit bokprat med lärarna. Det började som mindre föreläsningar men eftersom så visade det sig att det blir mindre stelt om man kallade det bokdiskussioner så benämner jag det i fortsättningen så.

Bokdiskussionerna är ett väldigt trevligt sätt att informera lärarna om vad som händer på biblioteket, vilka böcker jag ska köpa in och chansen att faktiskt diskutera litteraturens relation till undervisningen. Bibliotekariens roll kan också vara att sätta ungdomarnas egen kulturkonsumtion i perspektiv och hittat beröringspunkter till både enskilda ämnen och läroplanen. När det gäller samarbete mellan bibliotekarie och skola så är det viktigt att man drar åt samma pedagogiska riktning och vid samtalen så kan både ämneslärare och bibliotekarie göra en sorts avstämning. Eftersom det finns många ämnen och bara en bibliotekarie så måste jag tyvärr prioritera bort många intressanta förslag men samarbetet går framåt och en förhoppning är att jag i och med detta projekt ska kunna formaliserat samarbete mellan biblioteket och skola och underlätta för både lärare och bibliotekarier.

Mötena har varit både trevliga och intressanta. Många saker som man tycker borde vara självklara men som inte är det har dykt upp. Varför beställer vi inte klassuppsättningar tillsammans? Varför följer vi inte upp de positiva satsningarna , som till exempel ett lyckat arbete eller en fördjupning på biblioteket?

Lärarna jobbar ofta efter teman som genomsyrar undervisningen, när man som skolbibliotekarie får en chans att vara delaktig i utformningen så kan man också förbereda bokprat, utställningar och teman på biblioteket efter dessa. Ett exempel på detta i den enklast form är att kort visa normbrytande serier i slutet av ett boksamtal när detta är ett tema som skolan jobbar med men man kan göra mycket mer än så.


Lärarna vill veta mer om  Aidan Chambers modell för boksamtal, gamification och mycket annat, jag behöver förankra mina val i både elevernas intressen och i läroplanen. Samarbetet är A och O och möjligheterna för mig att stödja lärarna begränsas bara av arbetstid, inte brist på idéer och beröringspunkter. ´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar