söndag 30 oktober 2016

Föreläsning för allmänheten


Via projektet hölls en föreläsning om barns kulturkonsumtion som visade på släktskapet mellan sagor och fantasy. Några litteraturteorier togs upp men det som genererade mest intresse var då vi kom in på censur och problematiken med åldersmärkningar på spel.




Jag är väldigt tacksam över att så många dök upp. Det finns ett stort intresse kring kultur i allmänhet och en kunskapslucka att fylla när det gäller barn och ungdomskultur. Vi försökte svara på ganska stora frågor:

Vad är det som gör att vi ser dom här trenderna som vi ser idag?

Hur kan man utnyttja dessa för att främja läsning och i det pedagogiska arbetet?

Men främst av allt finns det en stor nyfikenhet kring vad ens eget barn läser och konsumerar. Från föräldrarnas sida var det störst intresse kring frågor om gränssättning när det gäller tv-spel. Det kom många frågor om hur Pgi märkningen fungerar. Förhoppningsvis kan jag ta till mig dessa och försöka skriva om det på mina bibliotek och på bloggen.

Hela tiden försöker jag föra över dessa frågor i ett bibliotekssamanhang och jag vill ta upp en konkret frågeställning här på bloggen:

Hur ställer vi oss till informationsbehovet som föräldrarna har gällande barn och ungdomskultur?
Kan vi svara på hur Pegi märkningen fungerar? Jag tycker det är ett måste om man jobbar på ett bibliotek.
Vågar vi problematisera åldersmärkningarna och om inte är det då ett problem? Jag återkommer med detta i bloggen i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar