måndag 15 juni 2015

Liten fundering kring vår skyltning







Populärkulturen följs av en viss kommersialism som kanske inte bör uppmuntras allt för mycket. Även om man inte vill använda sig av samma forskningsteorier som detaljhandeln så har det hos mig väckts många funderingar kring vår skyltning på biblioteken. En skillnad är att vi på biblioteket vill framhålla litteratur (i mitt fall ofta en hel genre) men att låta besökarna skapa egna uppfattningar om den. När det gäller att få ungdomar att bli inspirerade av läsning så tror jag att många bibliotek skulle må bra av att se över sin skyltning. När det gäller barn så är skyltningen oftast helt fantastisk som den här bilden från Skellefteå:





Det är dock inte alltid lika genomtänkt på ungdomssidan. På bilden längst upp har jag hämtat lite skyltning från en spelbutik som med lite klipp och klister (plockar bort produktnamnen) blir en helt gratis läsinspirerande bakgrund till sciencefictionhyllan.
 Jag tror inte man ska underskatta skyltningen på skolbibliotek. Jag tror att beslutet att undersöka en hylla eller besluta sig om att låna en bok i stor uträckning sker spontant på plats. I mitt fall handlar det ibland om att visa att sådan litteratur som är kopplad till andra intressen faktiskt finns på biblioteket.







 Här nedan kommer lite andra inspirerade bilder (en del tagna från nordsken serier och film festival, en del från vårt bibliotek i Vindeln)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar