Vad är egentligen en klassiker och vems
litteraturföreställningar är det egentligen som förs vidare till nästa generation?
Begreppet Klassiker kan man vrida och vända på, själv gillar jag Mark Twains
definition: Klassiker är en bok som folk berömmer men ingen läser.
Eftersom jag ibland berättar sagor för barn så vet jag att
många lärare förfasas över bristen på intresse för vårt kulturarv. Inte sällan
är det just den aspekten man vill adressera, en liten bildningsdag kring gamla
tiders tro. För bibliotekarien kan sagan vara en levande konstform och inte
nödvändigtvis en stillsam lektion i forntida folktro.
Lärarens föreställningar om klassiker är ofta baserad på vad
denne själv läst i skolan, till råga på det så finns dubbelt tilltal även här i
vad man brukar benämna som strykningarnas kanon, där man ibland väljer
bort litteratur som man tycker är olämplig för ungdomar.
I en föreläsning för årskurs 7 utgick vi från klassiker som återkom i ungdomslitteraturen och serier, med ett tillhörande kahoot där jag hade klippt in serieversioner av klassisk litteratur. Detta blev väldigt uppskattat, och det blev en rolig och givande diskussion om litteratur.
I en föreläsning för årskurs 7 utgick vi från klassiker som återkom i ungdomslitteraturen och serier, med ett tillhörande kahoot där jag hade klippt in serieversioner av klassisk litteratur. Detta blev väldigt uppskattat, och det blev en rolig och givande diskussion om litteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar