Inför kommande arbete med serier i skolan så är det viktigt
att det hos bibliotekarien har en medvetenhet om både innehåll, form samt
vilket text till bildförhållande serien har. Detta är förstås beroende på till
vilken åldersgrupp serien vänder sig till och hur läsvana dom är. En av de stora styrkorna med serier är att
det är ett åldersöverskridande medium. Det är också, till viss del, oberoende
av läsförmåga vilket gör att man kan få ingång ett samtal kring litteraturen
vilket i sin tur kan sporra de elever som vanligtvis inte deltar till att vara
delaktiga i en litterär diskussion. För små barn kan det vara en ingång till
litteraturen, för dem som kämpar med ord kan man skapa intresse för
berättelser.
Helena Magnusson, forskare och litteraturvetare vid
Stockholms universitet; definierade serier som ”En överblickbar sekvens av
orörliga berättande bilder, där bild och eventuell samhörande text står i
direkt kontakt” det är en definition vi kan använda när vi skapar en överblick
kring text och ord förhållandet (uppställningen en tolkning av Scott McClouds
Word + Image combinations)
När det gäller kombination av bilder och text så är det
viktigt att fundera kring det pedagogiska syftet för serien som man arbetar
med.
Den enklaste uppdelningen är förstås om serien är
textdominant eller bilddominant. När man
använder serier till regelrätt lästräning kan man försöka sträva efter en serie
där både bild och text berättar samma sak och där man har jämnvikt på text och
bild förhållandet i berättelsen. Vill man jobba med berättandet och har en
lässvag grupp kan man använda sig av bildominanta serier.
Man bör fundera på om bilderna berättar samma historia som
texten (parallellhistorier) eller om orden lägger till mening till bilderna. Är
orden frånskilda från texten eller en integrerad del av berättelsen (kan ord
och bild berätta en historia var för sig) och hur kan man jobba med de olika
kombinationerna?
Att använda serier som ett skönlitterärt verk som förmedlar
ett tydligt estetiskt uttryck ger möjlighet till att skapa en diskussion om
konst och litteratur där även de som inte är så lässtarka kan skapa sig en egen
uppfattning om vad dom gillar. Detta är grunden för fortsatt läsfrämjande
arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar