Egentligen har eget skapande aldrig varit så populärt och
haft så stora möjligheter som nu. Det är många som både läser och skriver
fanfiction. Fanfiction är, för er som missat det, helt enkelt när man skriver
berättelser och äventyr kring redan etablerade världar. Ett av de absolut
tidigaste exemplen torde vara Spockanalia , en startrek-tidning där man publicerade
läsarnas skrivna äventyr och som kom redan 1967 . Antagligen går rötterna
djupare än så. Är kanske John Miltons Det förlorade paradiset som kom redan 1667 en form av fanfiction? Om
någon nu satte kaffet i halsen så behöver man inte dra en tydlig linje annat än
att det handlar om fortsättningshistorier eller fördjupningar av redan
etablerade karaktärer eller världar. Om man vill komplicera det hela så finns
det numera någon sorts professionell fanfiction där en redan etablerad
författare får skriva en fortsättning eller fördjupning och det räknas som
kanon.
Tidigare har
en litterär kanon varit en samling verk som ansetts vara nominerande, numera är
snarare, i en litterär bemärkelse, de litterära verk som under en viss tid är
föremål för forskning och hålls aktuella genom nyutgåvor. I den betydelse som
den har här, och som är intressant för oss, så är det synonymt med den officiella
versionen av berättelsen.
Detta innebär faktiskt att man från officiellt håll accepterar
och säljer fanfiction. För att exemplifiera: Både Sherlock Holmes och Poirot är
kända karaktärer vars författare inte längre finns men vars ”kanon” styrs av
ett dödsbo. 2011 kom boken The House of Silk av den brittiska författaren Anthony Horowits.
På bokens omslag kunde man läsa att detta minsann var officiell kanon, det var
dock inte den första boken som använde detta reklamtrick. Både Caleb Carr’s The Italian Secretary och Lyndsay Faye’s Dust and Shadow har räknats som
officiell kanon. Spohie
Hannah blev kontrakterad att skriva monogrammorden” ett nytt äventyr med den
populäre Hercule Poirot.
Sen finns det professionella
författare som skriver eller har skrivit fanfiction som inte är kanon. Det mest
uppenbara exemplet här är förstås den kände och uppskattade författaren Nikolaj
Daniilovitj Perumov som skrivit en fortsättning på Tolkiens sagan om ringen.
Fanfiction är ett
sätt att vara delaktig i skapandet, det är också något som rör sig över olika medier.
Det enklaste exemplet är förstås ungdomar som skriver fanfiction kring dataspel
men givetvis finns det fanfiction baserat på rollspel (Höstmörkrets drakar av Margaret Weis och Tracy Hickman bara för
att ta ett exempel). Tv-serier är givetvis också populära och nästan som att
man kan upptäcka bokens fördelar mot dess digitala motsvarighet (oj, den
behöver inte laddas) kan man upptäcka att spelet eller filmen som du fantiserat
om att göra kanske kan skrivas som en bok utan krav på programmering eller specialeffekter
Detta är relevant
för biblioteket för att:
1.
Gränserna
kring hur man ser på fanfiction har luckrats upp. Detta är både motivation till
den som skriver samt något ganska okänt för biblioteken att utforska.
2.
Fanfiction
rör sig över olika medier.
3.
Tekniken
gör att man lättare kan sprida och trycka det man skriver.
Fanfiction kommer att bli populärare och vi
måste revidera vårt förhållande till det på biblioteken. Framförallt när mycket skapande sker på nätet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar