Åse Tveit som skrivit boken Innganger;
Om lesning och litteraturformidling menar att engagemang är en
viktig komponent i litteraturförmedling, att litteraturförmedlaren
själv ska läsa och ha både genrekunskap och kunskap inom
litteraturhistoria. Vidare menar hon också bibliotekarien ska ha
förmågan att kunna bedöma komplexitetsnivån på texter samt en
social förmåga och kunskap att kunna möta den som frågar.
Litteraturhistoria ( och framförallt kunskapen om genrer) är A och
O för litteraturförmedlaren, även om man jobbar med populärkultur.
Särskilt när man jobbar med populärkultur.
Projektet det magiska ordet är ofta
och nosar på gränsen när det gäller den elitistisk bilden av vad
som är god kultur i motsats till vad man brukar benämna som
kulturell demokrati där man utgår från användarens intresse.
Jag vill mena att de två går hand i
hand. Vikten av litteraturhistoria behövs och är underskattad. Den
behövs först och främst för att sätta populärkulturen i rätt
sammanhang. Alla berättelser är sprungna ur en kontext, detta
gäller även berättelser som använder andra medier.
I tidigare inlägg har jag
problematiserat det faktum att vår litteraturförmedling främst
bygger på våra egna erfarenheter och eget intresse. Även mitt eget
engagemang. Men oavsett vad man tycker om betald lästid så är
grunden i litteraturförmedling litteraturhistoria. Detta är
självklart för många men förvånansvärt inget krav på vårt
utbildning. En gemensam teoretisk grund och ett utvecklat kollegialt
lärande saknas också.
Många är det som uppfattat detta.
Denna uppsats är väldigt
bra:
http://bada.hb.se/handle/2320/7314?mode=full
http://bada.hb.se/handle/2320/7314?mode=full
En slutsats av projektet är att mitt
egna engagemang när det gäller populärkultur, serier och fantastik
litteratur har varit (eller beroende på hur det plockas upp, kan
vara) viktigt för biblioteken men inte utan att man sätter den i
kontext med litteraturhistorien och inte utan att det kollegiala
lärandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar