Att jobba med skönlitteraturen och populärkulturen ger en
möjlighet att ge eleverna inträde till andra människors tankar. Såsom det
uttrycks i kursplanen så är det tänkt att det ska utmana till nya tankesätt och
öppna för olika perspektiv.
Biblioteket har förutom samarbetet med skolan §4 i
bakhuvudet:
4 § Biblioteken i det allmänna
biblioteksväsendet ska ägna
särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättning,
bland annat genom att utifrån deras olika behov och
förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel
för att kunna ta del av information.
särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättning,
bland annat genom att utifrån deras olika behov och
förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel
för att kunna ta del av information.
Denna text ska handla om elever som har svårigheter med
social interaktion, kommunikation och central koherens, d.v.s. hur man
uppfattar sammanhang och helheter. Individer med stora svårigheter inom dessa
områden får ofta diagnosen Aspbergers syndrom. Med det kan också medfölja en
begränsad föreställningsförmåga och hos vissa individer har man utöver detta
stora problem med perceptionen och kan vara känslig för ljud, beröring osv..
Detta är alltså en prioriterad målgrupp för biblioteken vars
uppgift är att stärka dessa individer utöver det arbete som sker i skolan. Personer
med Neuropsykiatriska funktionshinder är svåra att upptäcka, ett samarbete med skolan är här
nödvändigt och också naturligt. Litteraturen man arbetar med bör väljas
med omsorg då läroböckerna kräver att eleverna ska kunna generalisera och läsa
med inferens vilket är det som man har svårigheter med då man har den här
sjukdomen.
Här är det extra viktigt att möta eleverna på deras egna arena. Utan några större studier som uppbackning är jag säker på att eleverna befinner sig på nätet, att eleverna spelar, att eleverna undersöker sina sociala förmågor även på nätet och i onlinespel.
En kort
guide hur man bemöter personer med aspbergers syndrom beskrivs i morgon på
bloggen, men det är viktigt att biblioteken har kunskap om de speciella
förutsättningarna. Meningen med detta samarbete är göra en kulturell kartläggning
av en person med aspbergers syndrom för att i första hand hjälpa till med den
egna skönlitterära läsningen, i andra hand ge skolan tips på metoder och
litteratur samt att undersöka om man kan jobba med skönlitteraturen
utifrån elevens intresse för att diskutera socialt samspel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar