Detta inlägg höll på att bli
inlägget som aldrig skrevs, ändå är den i sin enkelhet en viktig metod att förmedla.
Vissa självklarheter tar man för givet, som att ju mer man läser desto
skickligare blir man. Detta är självklart för skolan men någon jag skulle kunna
problematisera som kulturförmedlare (det är också viktigt vad man läser) men om
vi håller oss till läsutveckling ur skolans perspektiv så torde det vara det
mest grundläggande antagandet då det gäller läsfrämjande arbete.
Många läsforskare menar att
skoltiden inte räcker till ( här kan jag hänvisa till God läsutveckling.
Kartläggning och Övningar (Lundberg &
Herrlin 2004).
Ungdomar måste alltså utöver kraven
från skolan motiveras att läsa skönlitteratur hemma.
Motivationen är en viktig faktor,
kanske den viktigaste.
En skolbibliotekaries uppgift kan vara att undersöka behoven
och analysera svårigheter i undervisningen och utforma åtgärder, inte bara hos särskilda
individer och grupper, utan även på organisationsnivå. En skolbibliotekarie är alltså klistret som utifrån
elevernas eget intresse, med insikt i fritiden, analyserar hur man bäst ska motivera
eleverna att läsa skönlitteratur.
Hur får man bäst översikt över elevernas läsvanor och intressen
samtidigt som man bli delaktig i undervisningen? Jo, man jobbar med inverterat
bokprat.
Inverterat bokprat är något så enkelt som att man sitter med
på svensklektionernas bokprat i vilken form nu läraren använder dem. Motsatsen
till bokprat dvs boklyssning. Att man som bibliotekarie lyssnar på elevernas bokprat snarare
än att man bokpratar själv kan kännas lite ovant. Blir det en bokdiskussion är
man givetvis delaktig och kan bidra men i huvudsak är det en omvärldsbevakning.
Dialogen med ungdomarna ska man förstås ta tillvara på.
Kanske är det självklart att man jobbar så? Själv så gjorde
jag det första gången på min lunch för att eleverna bjöd in mig, dock är det
väl investerad arbetstid. Ingen förberedelse krävs. Man kan avsätta tex. 30
minuter i veckan och få ut så mycket av det.
Förutom att man kartlägger
ungdomarnas intressen och läsvanor så är det:
Ett naturligt sätt att få en närhet
till biblioteket.
En möjlighet att träffa de ungdomarna
som inte är biblioteksbesökare, och dessutom göra det i dialog (om kultur)
Man får en unik position som
läsförmedlare då man, till skillnad från läraren, har ett uppdrag att främja
läslust, inte läsförmåga.
Man har möjlighet att återkoppla på
biblioteket och lyfta de barn som faktiskt läser.
Man får utöver detta väldigt bra boktips. Inverterat bokprat är något du borde prova på. Kolla med din närmaste svenskalärare och fråga om du får ta med dig kaffekoppen och njut av att vara den som är tyst en stund.